Forfatter Emne:  Nyt på Slot Racing 1:24 fronten  (Læst 2458 gange)

Offline lowflyer

• Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Nyt på Slot Racing 1:24 fronten
« Dato: December 30, 2022, 10:42:29 am »
Det er jo ikke Slot Racing som fylder herinde, men jeg synes lige at der her ved årets slutning er behov for en update.

Der er oprettet en ny DM klasse, Production Light, som alternativ til Production S16D, men køres sammen med S16D, der benyttes en JK 12BB motor,
men ellers er chassis og body som til S16D klassen. Der testes på livet løst i Esbjerg, Odense og Aalborg, og indikationerne er at Light klasse biler
kører lige så hurtigt som S16D biler. Der testes især gearing for at finde den helt rigtige til de restektive baner, og der er gang i både 64 pitch gear og 72 pitch gear,
for at finde den rette udveksling.

Brushless: Det er meget nyt, og det er først de sidste par måneder, det har været muligt at skaffe speciallavede Slot Racing ESC'er (Electronic Speed Controller) som skal kontrollere
brushless motoren, Jens Otto Frederiksen har i Odense forsøgt sig med den italienske, mens vi i Aalborg, efter at have kasseret Castle Talon 25, kastede os over den engelske
fra Mack/Budge, den fungerer fantastisk og oplevelsen er på højde med traditionel slot cars, der er et enormt moment i disse motorer, som fås med mange forskellige KV værdier, så
der er mulighed for at få noget der ligner Light og S16D klasserne, men også meget vildere som i ES24.

ESC'en er den dyre del her, Mack/Budge koster £50 det er p.t. håndarbejde, og der er produceret 250 stk., men der arbejdes på at få disse masseproduceret, og så går prisen forhåbentlig ned.
Motoren er den billige del, p.t. er der den ulempe at man skal erstatte akslen idet de er lavet til droner, og på slot biler skal vi have akslen ud af den anden ende, for at kunne sætte pinion på i den side motoren fastgøres til chassis, hvilket sker med op til 4 skruer, der er allerede nogle motorholdere på markedet, men der vil helt sikkert komme flere, når nu brushless slot racing opnår større udbredelse.
ISRA har godkendt at køre med brushless motorer i de frie klasser F1 1:32, ES32 og ES24.

Godt nytår til jer alle, håber at vi ses på banerne.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline goslot

• Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: jens otto frederiksen
Sv: Nyt på Slot Racing 1:24 fronten
« Svar #1 Dato: December 30, 2022, 16:38:09 pm »
Rigtig god genemgang af status om Slotcar racing i DK.
I forbindelse med test af brushless motor sæt søger jeg en controller GENESIS 2 FANATIC 1/24 CONTROLLERS no. DD268.
Meget gerne til låns eller hvis den bare ligger i pitkassen, så kan måske et køb komme på tale.
Den italienske virker ikke 100% med eks. carsteen controller. Jeg kan få den til at køre, men det tager flere omgange før "den er oppe i fart."
Jeg kører med en EMAX 1106 motor, som på Odense banen i fart ligner meget en S16D motor.
Godt nytår til alle.
Jens Otto Frederiksen - www.scalecars.dk jensotto@scalecars.dk

Offline martin borch

• Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: Martin Borch-Christensen
« Svar #2 Dato: December 31, 2022, 15:50:11 pm »
Jeg har svært ved at se en ide med at lave en ny klasse til S-16D som skal hedde ( Ligth S 16 D ) hvad er
formålet med den ?
Vi havde engang en stor og meget populær klasse med en forseglet S-16D motoren som ikke måtte brydes, motoren kostede 100 kr. og alle var lige hvad motor angå.

Ville det ikke være bedre at gå tilbage til de forseglet motor og få alle i samme klasse, så den ikke skal deles op i 2 forskellige grupper.

Nu er det lang tid side jeg var på holdet med Slot racing, men da jeg har tænkt at starten op igen og starte en klub til netop disse biler er jeg lidt interesseret i at gøre det så let og billigt for nye kører.

Godt Nytår fra Næstved

Hilsen Martin Borch-Christensen
Næstved Minirace Klub ( NMK )

Offline Per Gimle

• Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: Per Steen Nielsen
« Svar #3 Dato: Januar 01, 2023, 10:50:47 am »
Jeg har svært ved at se en ide med at lave en ny klasse til S-16D som skal hedde ( Ligth S 16 D ) hvad er
formålet med den ?
Vi havde engang en stor og meget populær klasse med en forseglet S-16D motoren som ikke måtte brydes, motoren kostede 100 kr. og alle var lige hvad motor angå.

Ville det ikke være bedre at gå tilbage til de forseglet motor og få alle i samme klasse, så den ikke skal deles op i 2 forskellige grupper.

Nu er det lang tid side jeg var på holdet med Slot racing, men da jeg har tænkt at starten op igen og starte en klub til netop disse biler er jeg lidt interesseret i at gøre det så let og billigt for nye kører.

Godt Nytår fra Næstved

Hilsen Martin Borch-Christensen

Du har ret, det koncept du har tænkt på, kan jeg kun tilslutte mig.

Godt nytår.

Mvh. Per
VSC, NMK, Modelbygger.

Offline goslot

• Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: jens otto frederiksen
« Svar #4 Dato: Januar 01, 2023, 14:16:41 pm »
JK 12BB er en lukket motor. Godt nytår.
Jens Otto Frederiksen scalecars.dk

Offline lowflyer

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 02, 2023, 08:14:17 am »
Til Martin:
Velkommen tilbage :-)

Den nemme klasse du søger, findes allerede: LMP24, en rigtig no-nonse klasse, som også for nyligt er kørt på Sjælland.

Production Light som du nævner, kom istand fordi deltager tallet i S16D faldt under kritisk niveau, så enten skulle man ændre den klasse,
eller lave en ny som var lettere tilgængelig, samtidig med at dem som gerne vil S16D klassen kan fortsætte med den.

Du nævner den gamle forseglede S16D, men i princippet er der ingen forskel på den gamle forseglede S16D og den nye 12BB motor, idet den er lukket,
men med SKF kuglelejer i begge ender, deraf BB, den vejer mindre end S16D motor, og giver dermed en bedre handlende bil.

Offline martin borch

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Januar 04, 2023, 10:37:27 am »
Hej Thorkild
Tak for dit svar.
 Har prøvet at finde noget omkring  vognreglements til  LMP24
uden held. :o :o :o det ligge ikke på DMRU.DK
Mvh
Martin

Offline lowflyer

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 04, 2023, 12:12:30 pm »
Hej Martin,
LMP24 er ikke en DMRU klasse, af flere årsager. Min hjemmeside LMP24.dk, er desværre p.t. nede efter udbyder lavede en opdatering, og der ligger et plugin som jeg skal have fjernet,
men samme plugin forhindrer mig i at logge på, så reglementet kommer her.

PS Der er et stort LMP24 løb i Esbjerg den 4. februar, håber at vi ses der.
« Senest Redigeret: Januar 04, 2023, 12:14:03 pm af lowflyer »

Offline martin borch

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 04, 2023, 14:46:05 pm »
Hej Thorkild
Tak for LMP 24 reglement.
-------------------

Lige et lille ØF........ :o :o

Der er lidt utroligt af folk i slot car verden her i Denmark ikke har taget ved lære af tiden, som mange ved tilbage i starten i 60erne var det stort og mange
kom til vores hobby i hele landet og der var kæmpe arrangementer med minirace overalt, men i 70erne blev det så dyrt og nørdet at mange fandt en anden hobby efter det blev for indviklet at bygge chassi og motor.

Vi havde en super populær S-16-D klasse for dem som ville køre DM uden de store omkostninger og viden og dem som ville nørde og bygge motorer kunne køre X-12 eller Open 24/32, super smart og det passede til mange. ( I KMK var der 68 medlemmer som kørte S-16D )

Men jeg håber da med den nye klasse S-16D ( Light ) at få noget af det gamle tilbage.

Mvh
Martin

Offline HenrikBering

• Scaleracer
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
« Svar #9 Dato: Januar 04, 2023, 18:41:13 pm »
Hej Martin

Fedt at du er tilbage. Jeg var ikke født i 60'erne, men jeg er ganske enig i dine betragtninger mht. pris og nørderi. Der er ikke mange serier tilbage (Corona hjalp ikke)... Så der er en del ledige søndage i kalenderen, hvis vi skal køre noget LMP24 - jeg er i hvert fald frisk på en tur til Skælskør  :P

MVH
Henrik

Offline HenrikBering

• Scaleracer
    • Vis profil
    • RingBering
« Svar #10 Dato: Januar 04, 2023, 18:43:16 pm »
Hej Thorkild

Håber der kommer nogle DMRU - S16D løb til Djævleøen, så har jeg da en bil, som skal prøves  8).

Offline lowflyer

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2023, 11:03:06 am »
Så må du sætte kryds i kalenderen den 5. november hvor gamle Slotracere lægger bane til  DM løb i Bagsværd. :-)

Offline HenrikBering

• Scaleracer
    • Vis profil
    • RingBering
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2023, 17:59:35 pm »
Det gør jeg  8) :P