Forfatter Emne:  Ny banerekord - DES test  (Læst 20759 gange)

Offline Boskaerm

• Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #15 Dato: Januar 15, 2016, 07:00:57 am »
Med Gt biler kører jeg 10,5 både i smrk, og på min egen bane.

Nå jeg tester lmp, er det ved 11 volt.

Lennart havde lånt en bil af Klaus med Srp motor, han fulgte ganske godt med, indtil den sagde godnat ;)
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline HenrikBering

• Scaleracer
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
« Svar #16 Dato: Januar 15, 2016, 09:03:37 am »
Lennart havde lånt en bil af Klaus med Srp motor, han fulgte ganske godt med, indtil den sagde godnat ;)

Lennart eller motoren  :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Undskyld Lennart, jeg går ind på værelset igen og tilkører motorer  :o

Offline Racefun.dk/klub

• Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
« Svar #17 Dato: Januar 15, 2016, 10:02:10 am »
Testet 5 biler

lmp bil som jeg kørte mandag, motor har kørt 32 min ræs og 15 min tilkøring = 43.550 omdrejninger.

GT bil kørt 80 min løb + ukendt træning + tilkøring = 50.100 o/m

GT bil kørt 40 min løb + ukendt men meget træning = 47450 o/m

lmp bil test 1½ time ræs + tilkøring  målt i går til 52000 efter 30 min uafbrudt kørsel og målt her til morgen med kold motor til 49.650
så der er sgu også forskel på hvordan de måles

en dråbe slotworld olie på motor akslen gav 1.500 o/m så den gik fra 49.600 til 51.100

srp motor kørt meget 38.100 o/m ( den der blev 2'er i det ene løb hos woodracing )

« Senest Redigeret: Januar 15, 2016, 10:19:09 am af Racefun.dk/klub »

Offline Boskaerm

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Januar 15, 2016, 10:31:02 am »
Alle mine målinger er foretaget med kolde motorer, og ved 11 volt.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lars_jacobsen

• Moderator
  • Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
« Svar #19 Dato: Januar 15, 2016, 16:01:43 pm »
Hej alle deltagere til dette års DES

Som i alle ved, så har vi udskiftet den pænt udskældte SRP motor med den nye og kraftigere Hawk Retro motor

I den forbindelse står vi naturligt overfor en udfordring i forhold til max omdrejninger på baghjul/motor da vi endnu ikke har tilstrækkelig viden til at sætte en fornuftig begrænsning på hvor meget motorerne må yde.

Jeg har målt på mine egne motorer, og ydelsen varierer en del afhængigt af om det er tilkørte/brugte/nye motorer - antal omdrejninger varierer fra 42-53.000 omdrejninger og som flere af de andre deltagere allerede har pointeret, så bliver motoren bedre efter tilkørsel/brug

Der vil blive sat et max på antal omdrejninger til dette års DES, men det vil være useriøst at lave en max grænse ud fra de relativt få erfaringer vi har indtil nu, så derfor vil vi pænt bede jer om at vi måler samtlige trænings/løbsbiler til første afdeling i esbjerg, og gerne endnu flere - på den måde får vi en god indikation af hvor ydelsen ligger inden vi starter løbet op

Vi vil så foretage en kontrolmåling på samtlige biler efter løbet sådan at vi både har før og efter målinger på motorerne

Den viden vi får herfra bør gøre os i stand til at sætte et realistisk max omdrejningstal på motorerne til de resterende 2 afdelinger
MVH
Lars Jacobsen

Offline Boskaerm

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Januar 15, 2016, 16:05:36 pm »
Hej Lars

fin ide, men hvilken spænding vil i måle ved? Og er det frit løb, eller med belastning?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lars_jacobsen

• Moderator
  • Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Januar 17, 2016, 14:46:51 pm »
Hej bo
Vi måler ved 11 volt på testbænken, eneste modstand er det der måtte være i bagakslen :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline Boskaerm

• Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Januar 17, 2016, 14:48:04 pm »
Okay  :) men tidligere havde i et rullefelt?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lars_jacobsen

• Moderator
  • Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Januar 17, 2016, 17:08:02 pm »
Ja vi har et fint lille rullefelt der måler km/t men det andet er mere præcist :)

Hvis jeg kan lave en kombi af de 2 så vil det være optimalt, det må jeg lige teste lidt med i morgen :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline SlotCarsten

• Racefun
  • Scaleracer
    • Vis profil
    • http://www.slotcarracing.dk
  • Navn: Carsten Grønnemann
« Svar #24 Dato: Januar 18, 2016, 09:53:37 am »
- Vogn reglement -

(Jeg har slettet mit oprindelige indlæg - Lars har opdateret DES-RACE.DK med nye 2016 regler - TAK !)

MVH, Carsten G.

« Senest Redigeret: Januar 18, 2016, 11:05:30 am af SlotCarsten »
MVH, Carsten Grønnemann.

Offline lars_jacobsen

• Moderator
  • Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Januar 18, 2016, 10:57:21 am »
Hej Carsten

Det blev lagt ind kl sent i går - har du husket at klikke F5 for så skulle de gerne komme frem :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline Racefun.dk/klub

• Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Januar 18, 2016, 23:48:23 pm »
Jeg hi-jacker lige tråden igen og bringer den tilbage til hvad den startede med.

Der var i dag et par unge mennesker forbi i klubben, trænede lidt i spor 2 hvor banerekorden hedder 7.059
de testede et par biler og ingen af deres motorer gik voldsomt hurtigt, faktisk under 48.000 alle dem de testede
alligevel viste det sig at de åbenbart havde mere moment end omdrejninger og de præsterede at køre 6,811
inden de blev bortvist fra klubben men begrundelsen at de ødelagde moralen hos alle de andre 'voksne' medlemmer.
bedste tid i samme spor sidste år til DES var iøvrigt 7,112 hele 3/10 fra dagens tid.

Offline HenrikBering

• Scaleracer
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
« Svar #27 Dato: Januar 19, 2016, 00:04:55 am »
Dejligt, at tråden kom tilbage til udgangspunktet  ;)!

Hmmmmm gad vide om disse "unge mennesker" hedder noget med Andreas og Christian  ::) ::) ::) ::). I andre "voksne" læs: "Gamle" må bare køre noget hurtigere, der findes en del coaches, som sikkert også kan bruges til minirace  :D :D :D

Uanset: Flot kørt!!!!!

Offline Steen Michaelsen

• Scaleracer
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
« Svar #28 Dato: Januar 19, 2016, 09:46:41 am »
Sådan

Keld's eksempel illustrerer helt tydeligt at det er helt utilstrækkeligt at fokusere på hvor mange omdrejninger en motor kan snurre.
Effekten fra en motor er omdrejninger gange moment, og sagen er at når motoren kører maksimale omdrejninger er netto-momentet tæt på nul. Omvendt er momentet størst når omdrejningstallet er nul (man kalder det "stall").
El-motorer giver mest effekt et eller andet sted imellem de to yder-punkter, men at finde ud af hvor megen effekt motoren producerer og ved hvilket omdrejningstal kræver en mere avanceret opstilling end en simpel omdrejningstæller.
Man får langt mere ud af at prøve motoren i en bil på en bane.

Steen

Offline Racefun.dk/klub

• Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Januar 20, 2016, 15:14:04 pm »
Så blev jeg endelig færdig med vores nye chassis, dvs. jeg nåede 5 omgange i går inden jeg måtte haste hjem, skal køre for fruen i disse dage indtil vi finder en ny bil til hende, den gamle gik op i flammer forleden.

Idag blev der så testet med opsætningen og en hidtil halv sløv motor blev brugt hele dagen, godt 20 km blev tilbage lagt og chassiset er godkendt, har efterhånden prøvet alt op og ned på det så jeg ved hvad der sker hvis jeg skruer lidt eller får problemer med grebet på banen i Esbjerg.

Motoren som jo er essensen i denne tråd, den havde i morges kørt ca. 26 km gik da ca. 44.000 o/min
efter dagens arbejde har den altså kørt godt 47 km og spinner nu ca. 49.000 o/min
kullene i motoren tjah, spidserne er slidt af, men selve den firkantede klods ser stadig stor og ny ud. så der sgu nok mange hundrede kilometer tilbage i den.

For jer der ikke lige ved det så blev der kørt 116,6 km på 6 timer sidste år i DES her på banen.