Forfatter Emne:  RingBering - Eau Rouge  (Læst 5760 gange)

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
RingBering - Eau Rouge
« Dato: April 17, 2021, 00:14:12 am »
RingBering – Eau Rouge

Nu er banen køreklar. Der afholdes åbningsløb søndag den 30. maj i forbindelse med første løbsdag i Mini Saloon sæson 2021. Vi følger standard tidsplan for en Mini Saloon dag og åbner banen kl. 08:00. Morgenmaden skal I have spist hjemmefra, men der bliver mulighed for frokost fra Weberen. Jeg er gift med en forsker indenfor medicinalverdenen, så der bliver set med stor velvilje på negative Corona test, som er under 72 timer gamle…

Banen er 23 m. lang.
Sporafstand 105 mm.
Største højdeforskel er 80 cm.
Ændring i højde på en omgang er ca. 200 cm.

Historien om banens tilblivelse kommer her. RingBering var blevet 10 år gammel – tænk som tiden flyver. Det var tid til at prøve noget nyt og spændende. Jeg vidste på forhånd, at jeg ville udfordre mig selv og mine byggeevner – det lykkedes også flere gange undervejs i projektet…!

Der var flere idéer i spil til den nye bane, som på hver sin måde har formet det endelige resultat:
1) En langside på tværs af rummet, der starter og slutter højt
2) En chikane på midten af langsiden magen til Eau Rouge fra Spa Francorchamps banen i Belgien (derfor det nye banenavn)
3) Turen rundt på banen skal være en rejse til spændende steder (Spa, Monaco og Champagne i Frankrig)
4) Banen skal repræsentere nytænkning indenfor banebygning
5) Kørbar pitlane
6) Så lidt synlige ben/bæringer, som muligt
7) Flot sceneri og landskab

Inspirationen til højdeforskellene på banen er kommet fra banen Targa Florio (bygget af Keld Høfler), som har over 100 cm. højdeforskel fra nederste til øverste punkt på banen. Det nye ved RingBeirng – Eau Rouge er, at bilerne skal op og ned flere gange på en omgang.

Stellet til den lave del af banen er bygget af rester fra min gamle Scalextric bane. Enkelte vil måske mindes den grønne farve… Jeg var ikke sikker på, at bilerne kunne køre på en bane bygget efter mine vilde idéer. Min gamle Rewell bane var fremme i forbindelse med at teste nogle af de forskellige sving, hældninger og chikaner.
ila_rendered

Testene viste at bilerne sagtens kunne køre på mit layout – skønt. Nu begyndte fræsearbejdet og udfordringerne med at bygge den første sektion af banen, som skulle være hårnålen på Monaco.
ila_rendered

Pladen knækkede:
ila_rendered

Vigtig lærdom:
1) Underfræsninger må ikke gå til kanten i et sving
2) Sørg for at bore centrum af svinget ud for at fordele belastningen
3) Det er meget nemmere at underfræse med rundsav frem for overfræser

Den nye sektion blev skabt med hjælp og kommentarer fra Scalerace (og blev MEGET bedre):
ila_rendered

Den nedre del af banen begynder at tage form
ila_rendered

For at lette kørslen i det lave sving under langsiden, valgte jeg at bygge en lille stejlkurve. Desværre fik pladen en lille flække, så det nederste spor får ikke så stor glæde af kurven, som de øverste.
ila_rendered

Den lave del af banen er fræset færdig. Til venstre i billedet er en lille chikane, som er en miniudgave af ”Bus stop” chikanen på Spa, hvorfra der skal males indkørsel til pitten.
ila_rendered

Fræsning af Eau Rouge – banens mentale højdepunkt. Jeg har været igennem mange tegninger og forsøg, før jeg landede på det endelige design. Chikanen er 100 cm. lang og sporet flytter sig 9 cm til siden med en svingradius på ca. 75 cm. Alle 4 spor er fræset med samme skabelon. Det betyder i praksis, at der visse steder igennem chikanen ikke er konstant afstand mellem sporene. Det drejer sig kun om få mm. og har ingen indflydelse på kørslen.
ila_rendered

Nederste del banen får lagt braid mens der er god plads til det.
ila_rendered

Bæringerne sidder klar i væggen, så banen svæver mest muligt og ikke er skæmmet af et stel, som rører gulvet.
ila_rendered

Banen er samlet og har fået braid i blåt spor. De indledende testkørsler er i gang for at se, om noget skal rettes før de øvrige spor gøres færdige. Bemærk malerspanden som understøtning af langsiden… Testkørsel uden bander rummer altid farer og jeg har kørt et par biler på gulvet undervejs.
ila_rendered

Der var ingen rettelser og resten af banen er braidet færdig og der kan køres i alle 4 spor. Der også monteret bander i plexiglas, så de er mindst muligt synlige.
ila_rendered

Nu udstår de sidste finpudsninger og derefter skal der bygges og males baggrund og sceneri.
Rejsen gennem de tre baner/steder er ind til videre repræsenteret ved tre forskellige farver underlag på banen. Det sorte er Spa banen, dernæst kommer mørk grå i Monaco, som går over i lys grå for at vise landevejen i Champagne. På sigt skal der males curbs i de korrekte farver. Dernæst skal der i løbet af nogle år tilføjes bygninger, personer og landskaber.

Jeg vil gerne sende en tak til alle, som på den ene eller anden måde har bidraget i forbindelse med tilblivelsen af RingBering – Eau Rouge:
- Alle her på forummet, især det vellykkede sving ved skorstenen er Jeres fortjeneste!
- Dr. B. for at udlåne fantastisk kvalitetsværktøj til arbejdet og for at overbevise mig om at bygge 4 spor i stedet for 3
- Min far og Dollas for at hjælpe med noget af det praktiske byggeri
- Keld for altid at have de rigtige stumper på lager til os miniracenørder
- Mine kone og børn for at undvære mig til fordel for kælderen i nogle måneder

MVH
Henrik Bering
« Senest Redigeret: April 18, 2021, 12:18:45 pm af HenrikBering »

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #1 Dato: April 17, 2021, 00:19:37 am »
Link til det komplette galleri af byggeriet: https://ringbering.dk/gallery.php?sel_id=46&bib_id=241

Når de store billeder skal vises, er det måske nødvendigt at scrolle op eller ned på siden for at finde billedet - det driller p.t.

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #2 Dato: April 17, 2021, 07:09:37 am »
Er spændt på at prøve banen, den ser flot, men stadig vild ud synes jeg  8)

Har selv brugt ideen med at hænge banen på væggen, men her er grunden ikke æstetisk, men at der så kan gemmes mere væk under banen 🙈

Er spændt på hvordan du vil lave landskab i forbindelse med alt det bane der ligger ovenpå hinanden, har ikke selv helt løst den udfordring endnu.

Vi glæder os til 30/5 :)
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #3 Dato: April 17, 2021, 10:17:57 am »
Ja tillykke med banen.  ;) :) :)

Det er jo en lang bane at få ind i et relativt lille rum, men jeg tager og letter på hatten  :D 8)

Det at stigningerne er så store at bilerne kan køre forlæns / baglæns ned, hvis track call kommer på et bestemt sted, og at man efterfølgende starter med hjulsin, er helt i sig egen verden.

Jeg kan vist godt røbe, at det ikke er en bane man lige får i fingere !  :o  også denne bane har sine udfordringer  :o ;)

Og tak for at lave den svære påsætter plads så snæver, at jeg ikke kan stilles der ( jeg er for tyk ! ;) )  Hader at sætte på, er bange for at gøre det forkert  :o :-X

Nu må du få lavet de sidste forstærkninger og afstivninger af banen, så vi ikke skal være bange for at rører banen.  :o

Flot arbejde, godt kommet i mål  ;) ;)
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #4 Dato: April 17, 2021, 12:00:24 pm »
Tillykke med banen Henrik, du har sgu gjort noget rigtigt her, jeg var så heldig at få lov at prøve 2 spor forleden da du manglede braid til det resterende og jeg havde tid til at komme forbi. Og lad mig bare sige det med det samme, testkørslen gav din nye bane en plads i top 2 på mine favoritter, jeg vil vente med at tildele den 1. pladsen indtil jeg har prøvet de 2 yderspor.
Og dejligt at min 7 år gamle Targa Florio har inspireret dig til denne skønnhed.
 
mht. sværhedsgrad som nogle mener er et problem på diverse baner, kan jeg konstatere at din gamle bane var virkelig svær at ramme S kombi i gul efter mål langsiden. Den sværhed har jeg ikke oplevet på den nye bane, ja der er passager der er udfordrene, men ikke værre end man kan komme igennem. Jeg syntes faktisk ikke den var svær at køre, man kan uden problemer presse fra start og overblikket over banen er også fint, meget åben, glæder mig til der kommer påsættere om de dækker eller har problemer med at nå.
@Dr.B. jeg kan anbefale en effektiv slankekur så du kan deltage på lige for med os andre  :D ;D

Bane gennemgang, start foran fører plads, køres venstre om, op af bakke 20+% stopper man her bakker bilen, et højre knæk og et højre sving hvor banen hælder voldsomt, men det mærkes slet ikke når man kører men virker helt naturligt, ned af bakken mod Eau Rouge, man skal lige tænke nyt og bremse på vej ned inden man fortsætter op, for knækket kan ikke tages med fuld gas, men rammer man bremsepunktet er det bare brems og fuld gas igen inde i chikanen, op på toppen igen og sving til venstre vi er nu i Monaco, der er et lille hop på vej ned af bakken, og et knæk på langsiiden, men det tages med fuld gas. 200° svinget til venstre er F1 kalenderens langsommeste, men slot car bilerne klarer det uden problemer, banen fortsætter ned til laveste niveau og ind under den del vi lige kom fra en stor højre kurve godt med fart i og ned af by langsiden der ender i en skarp kurve der har en svag hældning væsentligt mindre en på Targa Florio, så der skal bremses godt ned, stejlkurven er lavet for at formindske affaldet i svinget da det er lidt svært at nå nøjagtigt som på Targa Florio. tilbage gennem byen Champagne inden vi slutter omgange med 1 højre kurve og så busstop chikanen her lavet som en højre med knap så meget venstre kontra.

Jeg glæder mig meget til at se hvad der kommer på af landskab, og ser frem til at få prøvet hele banen.

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #5 Dato: April 18, 2021, 11:33:24 am »
Tak for de mange pæne ord  ;). Jeg er også meget godt tilfreds selv  :P :P

At havne i top 2 over baner, er også meget tilfredsstillende  ;D - de to yderspor skuffer ikke. Jeg har kørt Alfa'en rundt på 7,91 i begge spor  8).

Jeg er i gang med afstivninger og de er snart klar  8). De skal passe ind i det overordnede ønske om, at understøtning skal være "usynlig"  ::).

Nu har jeg haft tid til at køre andre biler end Mini Saloon og det viser, at ligesom i virkeligheden kan Eau Rouge køres på mange forskellige måde. LMP 24 kan køre igennem med fuld gas :P, det ser fedt ud, men lyder som om det belaster styretappen mere end normalt  :-[. GT MOS kan også køre fuld gas i visse spor, det afhænger af udgangshastigheden til langsiden. GTM GT2 skal køres som Mini Saloon, som Keld beskriver, kort brems inden chikanen og derefter fuld gas  :P :P - det er bare fedt  ;D ;D ;D

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #6 Dato: April 20, 2021, 11:42:57 am »
Henrik, jeg er dybt imponeret over dit byggeri. Jeg ville ønske jeg havde de samme evner. Jeg kan næsten ikke vente med at prøve den. En ting falder mig dog lidt i øjnene: I svingene er der ikke afskærmning ud til murstensvæggene, så et lidt voldsomt affald (f.eks. bil i forkert rille), ser ud til at kunne få fatale konsekvenser. Er det planen at der skal være noget træbande, reklameskilte eller lign, der kan afbøde stødet bare lidt? Eller lidt mosgummi eller lign på væggene?
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #7 Dato: April 20, 2021, 23:52:13 pm »
Hej Lasse

Tak for de pæne ord  ;D ;D ;D. Der skal være bande ved muren. Jeg arbejder på en eller anden form for dækmur af gamle Slot.it dæk eller brugte Scaleauto Procomp 3. Men jeg er stadig ved at teste, hvordan dækkene skal sidde sammen, så det ser korrekt ud og samtidig kan holde til en GT Mos bil på 190 gram med stor fart  ::). Når jeg har fundet systemet, skal der males røde og hvide dæk  :P.

Jeg ved ikke, hvor langt jeg når inden åbningsløbet, men der er helt sikkert en eller anden form for autoværn  8)

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #8 Dato: April 21, 2021, 10:38:55 am »
Tak Henrik, så er jeg lidt roligere. Mangler du gamle Slot.it dæk eller i det hele taget gamle dæk til din dækmur, så sig til. Jeg har nok fortsat en del liggende.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #9 Dato: April 21, 2021, 11:16:56 am »
Tak Henrik, så er jeg lidt roligere. Mangler du gamle Slot.it dæk eller i det hele taget gamle dæk til din dækmur, så sig til. Jeg har nok fortsat en del liggende.

Tak - det kan muligvis blive nødvendigt  :P

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #10 Dato: April 21, 2021, 11:35:16 am »
Hvad med sådan en? Så kan du lave den højde du ønsker, og så lime dem fast til en bagved liggende barrierer.

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fugebund-24mm-5-5m
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #11 Dato: April 21, 2021, 18:42:33 pm »
Undgå at det bliver blød så bliver bilerne kastet ud igen bare de rører ved udskridning eller blød afkørsel.
Hellere en glat hård bande end skumgummi

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #12 Dato: Maj 07, 2021, 19:20:57 pm »
Så har vi kørt det første rigtige race, med nok påsættere  :D. Vi var 6 mand til race  :D

Vi havde besøg af Holger, som kørte lidt hos Christian Lygum for 5-6 år siden. I mellemtiden har Holger ikke kørt race og havde i øvrigt lige købt en Mini Saloon, som han fik udleveret ved ankomst til RingBering. Dvs. 5-6 års rust i fingeren og ingen rutine med at køre Mini Saloon biler  8).

Vi kørte 2 løb og Holger blev ganske vist nr. 6 i begge løb, men det var kun 2 omgange efter 5. pladsen. Omgangstiderne var fuldt konkurrencedygtige, så det var rust/stålfinger/overmod, som gjorde forskellen. Tilbagemelding var, at banen er nemt kørt - så der er noget at se frem til den 30. maj  :P :P

Link til raceresultaterne: https://www.ringbering.dk/livetiming/livetiming/LapMasterResultLink.htm

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #13 Dato: Maj 08, 2021, 00:23:06 am »
Er der også billeder?
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: RingBering - Eau Rouge
« Svar #14 Dato: Maj 09, 2021, 17:46:38 pm »
Hej Lasse

Jeg har ikke billeder, men nogle super fede slow motion videoer  :P. De skal dog lige klippes sammen og lægges et sted, så de kan ses  8) - jeg arbejder på det  :D