Forfatter Emne:  MiniSaloon Autobianchi A112 første test  (Læst 2787 gange)

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Dato: Januar 30, 2021, 13:39:57 pm »
Så blev Mini Saloon samlingen forøget med en forhjulstrukket Autobianchi, jeg synes konceptet er for spændende til, at det ikke skulle prøves. Jeg har kun 1 gang tidligere kørt en slotcar med forhjulstræk, og det var en Scalextric Peugeot rallybil. Den var ingen succes og havde seriøst svært ved at få "fodfæste" pga. guiden løftede forhjulene stort set fri af banen.

Første testkørsel af Autobianchi A112 finder I her:

https://www.youtube.com/watch?v=W0xeUAd7ups

Jeg vil starte med at konkludere, at denne bil har lidt samme problem som Scalextrics Peugeot: Grundet guiden så tæt på de drivende hjul, er det vanskeligt at få ordentligt træk i bilen, men med lidt fintuning gik det bedre. Ligeledes har bilen en tendens til, at den i vanskelige og små sving, hvis den skrider ud, har vanskeligt ved hurtigt igen at spore sig ind på den rigtige køreretning, som det ses på enkelte sekvenser på filmen. Noget af det tilskriver jeg dog manglende vægt pga. karossen, der jo ikke er fuldendt.

Til gengæld er den meget letkørt i forhold til udskridninger og styring, som det jo også i 1:1 verdenen er tilfældet med forhjulstrukne biler i forhold til baghjulstræk. Af den grund er den også meget sjov at køre, da den kan køres tæt på grænsen, uden at du pludselig rammes af en mystisk afkørsel, som jeg i hvert tilfælde jævnligt oplever det med Mini'erne.

Det lykkedes mig ikke at få rigtig fart i bilen i første forsøg, bedste omgangstid på Hedehus Ring (Scalextric Sport) blev 8,4 sekund. Til sammenligning klarer min Fiat, som er hurtigst på banen, en omgang på 7,6 sekund.

Jeg tror dog, at Autobianchi har større potentiale, så jeg vil fortsætte arbejdet, og vender nok tilbage her, hvis noget spændende sker.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline Roadkill_DK

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2156
    • Vis profil
    • http://profile.imageshack.us/user/ParnasRaceway
  • Navn: Jacob Hansen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #1 Dato: Januar 30, 2021, 23:56:37 pm »
Hej Lasse

Tak for review - ja det er lidt spændende med noget der er anderledes  :) Den ser ud til at klare det ok på din bane, men i teorien burde man skulle give gas, når den skrider med bagenden - hvilket jo er omvendt med en baghjulstrækker.
Med Venlig Hilsen
Jacob Hansen
SMRK

"Den største forhindring til sejr, er blodstyrtning eller stålfinger"

Offline kimp

  • Scaleracer
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
  • Navn: Kim Petersen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #2 Dato: Februar 13, 2021, 21:27:48 pm »
Super tekst og anmeldelse af bilen.
bliver spændende at prøve :-)

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #3 Dato: Februar 13, 2021, 23:20:18 pm »
Flot Lasse  8)

Jacob hvis en forhjulstrukket bil er så overstyret at den skrider med bagenden, skal man IKKE give gas det ender galt, den vil skride endnu mere pga. at fraten øges ! den går dog ikke rundt som en baghjulstrækker.  :o
En racer uden ESP, kræver for at du kan gasse dig ud af en udskridning, at du træder på bremsen med venstre fod, og giver gas med højre, så kan du komme ud af svinget. Det er i grove træk det ESP gør idag, den lukker også ned for gassen, men bruger bremserne til at justere udskridningen.  ::)

Derfor kan Lasse ikke gasse sig ud af problemerne, Lasse skal nok nærmere sætte nogle blødere bagdæk på, så bilen får bedre balance.  ;)
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Online Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #4 Dato: Februar 14, 2021, 06:07:49 am »
Og så har den bil jo stadig nogen milde baghjulstrækker tendenser, i og med at pivot punktet stadig ligger foran de drivende hjul.
Jeg tror også der skal forskes i hvor store hjulene er i forhold til hinanden.

Hvad Esp angår, kan det lidt mere, det kan bremse hvert enkelt hjul individuelt, og derved flytte pivot punktet på bilen. Noget vi mennesker kun har mulighed for på en traktor ;) (og lidt vha håndbremsen).

Og her en lille video af ben arbejdet i en racer, ved godt den er baghjulstrukket, men stadig imponerende (spol evt frem til ca 2:45):
https://youtu.be/NC7TcYBXeBc
« Senest Redigeret: Februar 14, 2021, 06:22:46 am af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #5 Dato: Februar 14, 2021, 11:00:19 am »
Den fine bil er nu færdigbygget, men med fuld body på var hurtigste omgangstid i første sæt forsøg yderligere et sekund langsommere end Fiat'en, nemlig 9,4 sec. Jeg arbejder fortsat på den og bla. ved at sætte et par skiver under de bageste skruer til bodyen og lidt arbejde med placeringen af kronhjulet (en skive imellem kronhjul og lejebuk) har jeg elimineret det problem, at pinolskruen i kronhjulet faktisk kunne få kontakt med chassiset i visse tilfælde. Med de justeringer, er jeg tilbage til udgangspunktet: 8,4 sec. pr. omgang. Det virkede som om bilen kom i bedre balance med de 2 skiver under bodyen bagtil. Desuden havde jeg det problem, at bodyen af en eller anden grund var så meget bredere en chassiset, at bodyen faktisk kunne rive sig løs fra skruerne i den ene side under kørslen. En hård fastskruning af bodyen til chassiset og så en tur med varmeblæseren klarede dog det problem. Jeg mangler dog fortsat ca. 0,7 sec. pr omgang. Den udfordring vil jeg tage op i den nærmeste tid.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #6 Dato: Februar 14, 2021, 16:05:02 pm »
Hej Lasse.

Hvis du får brug for skiver for at hæve bodyen, skal du nok prøve Bo's råd med dækstørrelsen,   ;)
hvis den stadig skrider med med bagenden så prøv med blødere bagdæk,   ;)  men klø på vi er spændt på resultatet  :P
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #7 Dato: Februar 14, 2021, 16:17:05 pm »
Jeg har også 1 stk. Autobianchi som er testet på Hennings bane, med meget gode resultater.

Den kørte dog uden ruder og chauffør, men var lidt hurtigere end øvrige biler på banen.

Den er nu i malerstadiet og skal først testes næste gang når den er færdig.

Den er meget anderledes at køre og min kan virkeligt tage tæsk før den falder af.
Man kan bremse meget sent og komme hurtigt på gassen igen.
Det er så lidt spændende når body er færdig om det ændrer noget på den del.

Det fede er at man kan tape bagdæk uden at den mister fart  8)
In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #8 Dato: Februar 14, 2021, 23:30:35 pm »
Hej Lasse.

Hvis du får brug for skiver for at hæve bodyen, skal du nok prøve Bo's råd med dækstørrelsen,   ;)
hvis den stadig skrider med med bagenden så prøv med blødere bagdæk,   ;)  men klø på vi er spændt på resultatet  :P

En af årsagerne til skiverne var også, at body'en tidvis ramte baghjulene, så lige det var nok ikke løst med med anden dækstørrelse undtagen til mindre. Mindre dækstørrelse foran kan også være problematisk, har jeg opdaget. Så har hjulene vanskeligt ved at nå banen.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Online Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: MiniSaloon Autobianchi A112 første test
« Svar #9 Dato: Februar 15, 2021, 08:13:49 am »
Hej Lasse.

Hvis du får brug for skiver for at hæve bodyen, skal du nok prøve Bo's råd med dækstørrelsen,   ;)
hvis den stadig skrider med med bagenden så prøv med blødere bagdæk,   ;)  men klø på vi er spændt på resultatet  :P

En af årsagerne til skiverne var også, at body'en tidvis ramte baghjulene, så lige det var nok ikke løst med med anden dækstørrelse undtagen til mindre. Mindre dækstørrelse foran kan også være problematisk, har jeg opdaget. Så har hjulene vanskeligt ved at nå banen.

Og derfor mindre baghjul, som vil fjerne tryk fra guide, og fører det over på de trækkende hjul.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK