Forfatter Emne:  DES regler  (Læst 9754 gange)

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
DES regler
« Dato: Oktober 16, 2011, 11:45:52 am »
Ikke for at starte en regeldiskussion men nysgerrighed der skyldes simpel uvidenhed.
 
Hvorfor er der en max camber vinkel på 3 gr på forhjulene ?
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: DES regler
« Svar #1 Dato: Oktober 16, 2011, 11:59:37 am »
Folk er kreative!
Hvis du nu vipper forhjulene 45 grader. så har et 8mm bredt hjul pludselig en anlægsflade på en kvart millimeter eller så...
Om det så er en fordel kan man diskutere, men der er ingen tvivl om at folk ville gøre det hvis reglerne tillod det.  ;)
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Neckcheese

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1992
    • Vis profil
    • Racecars.dk
  • Navn: Niels Elmholt Christensen
Sv: DES regler
« Svar #2 Dato: Oktober 16, 2011, 12:38:10 pm »
Anlægsfladen er det der rører ved banen, uanset hvor mange grader hjulet står i forhold til banen

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES regler
« Svar #3 Dato: Oktober 16, 2011, 13:07:26 pm »
hmmm troede der var en dybere mening for anlægsfladen er jo i forvejen defineret til 6 mm så den del er jo reguleret der  ???
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES regler
« Svar #4 Dato: Oktober 16, 2011, 13:11:50 pm »
Det med camber vinklen er nok mest fordi der standard findes 3 gr. holdere. Man kunne jo godt lave noget selv, men det har været standard i internationale regler at 3 gr. var maksimum, så det er nok den dybere mening. Og ikke så meget andet.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES regler
« Svar #5 Dato: Oktober 16, 2011, 13:20:14 pm »
Det med camber vinklen er nok mest fordi der standard findes 3 gr. holdere.

Hmm Ja det var da en forklaring man blev klogere af men ikke mindre undrende  ;)
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: DES regler
« Svar #6 Dato: Oktober 16, 2011, 17:04:48 pm »
Anlægsfladen er det der rører ved banen, uanset hvor mange grader hjulet står i forhold til banen
Ja?!? Var det ikke det, jeg fik sagt?
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES regler
« Svar #7 Dato: Oktober 16, 2011, 18:43:31 pm »
Anlægsfladen er det der rører ved banen, uanset hvor mange grader hjulet står i forhold til banen
Ja?!? Var det ikke det, jeg fik sagt?
jo men når der er krav om at anlægsfladen skal være minimum 6 mm så kan du jo ikke opnå en tilladelig mindre anlægsflade om du så havde 70 gr camber. Så enten er det bare noget ligegyldigt der har sneget sig ind eller også ligger der noget andet bag uanset hvor kreative folk er.
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline MiHu

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2622
  • Fingrene væk fra mit legetøj
    • Vis profil
  • Navn: Michael Steen Huniche
Sv: DES regler
« Svar #8 Dato: Oktober 16, 2011, 18:50:09 pm »
Anlægsfladen er det der rører ved banen, uanset hvor mange grader hjulet står i forhold til banen
Ja?!? Var det ikke det, jeg fik sagt?
jo men når der er krav om at anlægsfladen skal være minimum 6 mm så kan du jo ikke opnå en tilladelig mindre anlægsflade om du så havde 70 gr camber. Så enten er det bare noget ligegyldigt der har sneget sig ind eller også ligger der noget andet bag uanset hvor kreative folk er.

Hej !
 
Anlægningfladen ( 6 mm) er ens , uanset om man bruger 3 grader camper eller ej . Der er fremstillet 3 grader
ophæng til det samme . Derfor skal man ikke bare slibe hjulene i 3 grader , men også skifte ophæng !!!
Racing for Viking
Scalerace 4ever
Michael Steen Huniche

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: DES regler
« Svar #9 Dato: Oktober 16, 2011, 23:42:46 pm »
Ah... Så har jeg ikke læst reglerne ordentligt; jeg mente der var krav om bredden af hjulet, ikke anlægsfladen.
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DES regler
« Svar #10 Dato: Oktober 17, 2011, 07:59:53 am »
Uden at vide hvorfor man lige har lavet et 3gr. camberkit, så kunne jeg forledes til at tro, at det måske var hentet fra virkelighedens verden, til F1 løbet på Spa, var Pirelli, på grund af extremt dækslitage, ude med en anbefaling på max camber, som, så vidt jeg husker lå meget tæt på de 3gr.  (Har lige søgt på det, det var 3,75gr til Spa)
« Senest Redigeret: Oktober 17, 2011, 08:03:07 am af lowflyer »
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES regler
« Svar #11 Dato: Oktober 17, 2011, 09:21:20 am »
Uden at vide hvorfor man lige har lavet et 3gr. camberkit, så kunne jeg forledes til at tro, at det måske var hentet fra virkelighedens verden,

Hmm tankevækkende!
Man lhar lavet en regel for en teknisk detalje som hovedparten af deltagerne efterhånden kører rundt med men som ingen egentlig ved hvorfor de kører rundt med ud over at det kan købes og at nogle 1:1 biler kører med det.  ;)
 
han har gjort det godt ham der har opfundet den lejebuk. Når folk er så kreative som det nævnes tidligere må man formode at andre kan lave lejebukke med andre vinkler så det må da give en besværlig TK når der skal måles camber på alle bilerne. Og sidst kan man undre sig over at man har reguleret noget hvor man ingen kender fordele/ulemper ved anvendelse af reglen  ???
 
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES regler
« Svar #12 Dato: Oktober 17, 2011, 11:27:27 am »
Uden at vide hvorfor man lige har lavet et 3gr. camberkit, så kunne jeg forledes til at tro, at det måske var hentet fra virkelighedens verden,

Hmm tankevækkende!
Man lhar lavet en regel for en teknisk detalje som hovedparten af deltagerne efterhånden kører rundt med men som ingen egentlig ved hvorfor de kører rundt med ud over at det kan købes og at nogle 1:1 biler kører med det.  ;)
 
han har gjort det godt ham der har opfundet den lejebuk. Når folk er så kreative som det nævnes tidligere må man formode at andre kan lave lejebukke med andre vinkler så det må da give en besværlig TK når der skal måles camber på alle bilerne. Og sidst kan man undre sig over at man har reguleret noget hvor man ingen kender fordele/ulemper ved anvendelse af reglen  ???
Det der er jo ikke andet en ordskvaller 8)


At køre med camber på en minirace bil var sikkert oprindeligt tænkt som en omgåelse af hvor stor trædeflade dækket har på banen. Det er der så lukket af for i diverse regler ved at skrive at dækket minimum skal have 6 mm trædeflade uanset camber vinkel. Som så tillige med er sat til maks at være 3 gr.


Ud over at 3 gr. camber ser godt ud har det ikke den store effekt, på noget som helst :o
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DES regler
« Svar #13 Dato: Oktober 17, 2011, 11:59:05 am »
Efter et rigtig fedt race i lørdags er jeg nu igen kommet til kræfter - kræver alligevel lidt at arrangere og køre med i sådanne løb
 
:)
 
en kommentar til 3 gr camber er også at det faktisk kan give mening at benytte, også selvom dækkene så skal slibes koniske, for man opnår det, at dækket går længere ind i karrossen i toppen og dermed ikke sidder så farligt tæt på skærmkanterne
 
Men ja, trædefladen skal være den samme og derfor har det ikke umiddelbart nogen ydelsesmæssig baggrund :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES regler
« Svar #14 Dato: Oktober 17, 2011, 13:37:18 pm »
Det der er jo ikke andet en ordskvaller 8)


Kald det bare ordskvaller. Jeg prøver bare at blive bedre til at bygge biler og søger derfor forklaring på hvorfor man gør som man gør. Det er sq da mere skvaller og lave en opsætning og ikke vide hvorfor. Så starter man jo fra scratch hver gang og det er sq da spild af tid og penge  ::) 
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second