Forfatter Emne:  Gt mos og fremtiden.  (Læst 10027 gange)

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Gt mos og fremtiden.
« Dato: Juli 26, 2019, 09:14:16 am »
Hej slot venner 😎

Må indrømme jeg nok ikke havde set mig selv skrive den her besked, men nu er jeg i gang ;)

Gt mos løbene i år har været noget tyndt besøgt, og hvis det ikke blot skal dø en stille død, må der gøres noget!

For mig at se, er der 2 (måske 3) muligheder, hvis vi skal videre:

1: Lave en gt3 klasse, som er lig dmru scaleauto, denne kunne så køre sideløbende med gt2, til de sidste 4 afd. i år (8 løb), (og samtidig lukke Gtm, i hvertfald for nu).
Så kunne man få en føler på interessen, og så derefter vurdere på 2020.

2: annoncere at scaleauto afløser gtm, som klasse i gt mos, i 2020.
Der er bare chance for det er for sent, og alle Gt mos kørere har fundet andre græs gange.

3: Den tredje mulighed er at sige, at fra 2020 kører vi kun scaleauto, nok ikke en god idé.

Men hvad tænker i? Både jer som har kørt Gt mos i år, og de som har deltaget tidligere, men ikke længere leger med :) 🏁🏁


PS: ved godt den næste bane på kalenderen ikke lige er den fedeste til Scaleauto.
« Senest Redigeret: Juli 26, 2019, 09:40:15 am af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #1 Dato: Juli 26, 2019, 10:09:56 am »
Jeg er en af de kørere, der ikke har kørt med i år. Det er et spørgsmål om tid: Jeg kører Mini Saloon med Julius, og Julius vil også gerne køre SSRS, hvorfor jeg har måttet vælge at nedprioritere GT MOS. Konklusionen er truffet på baggrund af, at jeg i sidste sæson ikke fik tællende samlet resultat i nogle af de 3 klasser, jeg deltog i.


Jeg har intention om at vende tilbage til GT MOS (Julius har endnu ikke mod til at tumle de store biler uden for ØMR) når muligt, men med en evt. aflivning af GT2 vil dette nok ikke ske.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #2 Dato: Juli 26, 2019, 10:30:49 am »
Tak for dit svar Lasse.
Forstår udmærket dine prioriteringer :)


Og tanken med mit indlæg var ikke at aflive Gt2.

Men meget tyder på at det som folk ønsker er biler tæt på "out of box", med minimale muligheder for justering, og her må jeg indrømme at scaleauto bilerne passer godt ind!

Men igen, jeg kan tage helt fejl, at det slet ikke er noget nogen ønsker, og så er det jo blot at glemme alt om det igen ;)
« Senest Redigeret: Juli 26, 2019, 10:42:34 am af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline kimp

  • Scaleracer
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
  • Navn: Kim Petersen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #3 Dato: Juli 27, 2019, 11:33:00 am »
Ulempen ved GT2 er at de er relativ dyre, Især body. Og så skal man være god til setup hvis man skal have en chance.
Der er det noget nemmere med en bil hvor man ikke kan lave setup på.
- Men man bliver aldrig beder hvis man ikke køre mod hurtigere køre og bliver presset ;)

Kunne måske være en ide og lave en "hjælpe dag" for os i midt/bunden/nye og lære os om setup og hjælpe med ens bil.
Tror flere falder fra / ikke deltager, da de ikke kan få bilen til at køre -- syntes det er svært med setup på dem.



Åbne en klasse der køre med:
Det kan være et hit over en kort periode.
MEN så har man igen givet folk en til klasse og køre, og så rykker flere nok der over.
Og så er der endnu mindre folk pr. klasse = i sidste ende en dårlig ide!


Det bedste er at lave reklame for GT2 løb.
Du opfordre folk til hver løb at huske at lave reklame, og der bliver lavet nogle gode race rapportern-
Men er VI alle generelt gode nok til at lave reklame i klubberne - tror det desværre ikke  :-\
Nok her vi skal starte + hjælpe dag.


Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #4 Dato: Juli 27, 2019, 12:04:37 pm »
Hej Kim

Du har helt sikkert fat i noget! Særligt med at fortælle at vi rent faktisk har nogen sjove dage ;)

Nu ved jeg ikke helt hvad der sker i andre klubber, men i vores klub kører vi jo ikke med gt2 bilerne i km, og det ser jeg klart som en hindring til at få flere ud at køre Gt mos!
Og en hurdle, som scaleauto ikke har (for medlemmer i SMRK).

Hvad angår prisen på en karosse, er det hvad man skal forvente, hvis man vil køre med skala biler, og jeg synes nu de holder ok :) og det er jo præcis samme Body, der sidder på en Scaleauto, så det ville aldrig ændrer noget.

Mht hjælp, har du helt sikkert ret! Og alle kan altid spørge mig, eller se mine biler (som ikke nødvendigvis er de bedste), men jeg er ærligtalt ikke god nok til altid at vide hvorfor en bil kører stærkt, eller hvad der evt skal ændres, så den bliver bedre.
Men spørg endelig! Så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe! Men, nogen gange er der altså stress på til løb, så tiden er måske ikke altid til det der, desværre.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Dennis GT

  • Odsherred Slot Car Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 180
    • Vis profil
  • Navn: Dennis Thuesen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #5 Dato: Juli 28, 2019, 11:56:18 am »
Der bliver da holdt en skrue/hjælpe dag en gang om året i Racefun.

Mvh Dennis Oscc

Sendt fra min H8324 med Tapatalk


Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #6 Dato: Juli 29, 2019, 22:59:35 pm »
Jeg håber at vi holder fast i GT2 klassen, da den netop er så lige som jeg ønsker uden at være en mursten at køre med, prisen er jo Helmer ikke så slem når  man ser hvad folk betaler for "ud af kassen" biler med langt værre køreegenskaber.
Ang hjælp ved jeg at stjerner som Bo og Jacob altid er villigt til at dele ud af tips og tricks, vi vil jo alle gerne se flest mulige om at kæmpe om pokalerne.
At trække endnu en klasse ind, vil blot udvande gt2 endnu mere, det var jo reelt det der skete med den oprindelige GTMOS klasse.
Men jo vi burde alle være bedre til at dele billeder og historier fra de altid hyggelige dage vi har i gt2 klassen.
Mvh Kenny

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #7 Dato: Juli 30, 2019, 19:32:10 pm »
Uden at have kørt på længe vil jeg da gerne give mit besyv med  ;D

Jeg er stor tilhænger af GTMos med frit chassis og frit karosseri, lamineret glas/kulfiber eller ej :) Det giver de fedeste og flotteste biler.  At disse biler ikke er for alle, tja, så må mine jo blive hjemme i garagen eller tages med så i kan savle :)

Det næstbedste ville være frit chassis med Scaleautobodies, fremfor det der Schöler murstens chassis - som jeg ikke bryder mig om :)

Tredje alternativ  er Scaleauto efter DMRU og Nordisk Cup (?) regler

Jeg ville tro på at en kombination af frit chassis og Scaleauto bodies og Scaleauto DMRU ville gøre det godt ud som GT Klasse med samme motor, gearing og dæk.

At lære fra sig er jo en kunst siger man, men det er svært - det, der er humlen i al race er at det, der skal rulle, skal kunne det uhindret, det, der skal være i vinkel, skal være det, karossen skal være monteret fuldstændig lige på chassiset. En Nick de Wacter eller en Alexander Ortmann, der begge vinder stortset alt, de stiller op i, kan sagtens bruge 10-15 forsøg på at få monteret karossen. De fleste jeg kander klasker noget lim på og tager ud at køre og fatter ikke at bilen kører som en pose lort. Det er såmænd det, der forskellen på at vinde og blive nummer sjok. Og så lidt evner :)
 
Jeg har biler, der LIGE ud af kassen vil ende i mindst top 3 - med den/de rigtige chaufføre(r) - med de knap så gode chauffører ender de i midten/slutningen  af feltet. Det er ikke (som regel ikke) bilernes eller opsætningens skyld at man ikke vinder, det er som regel klovnen med triggeren ;D

Det var så lige lidt om opsætning for begyndere :)
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #8 Dato: August 10, 2019, 10:31:58 am »
Ligesom 2H har jeg ikke kørt længe, men har da følgende input:

- Jeg synes det har været noget rod med flere klasser samtidigt – der skal kun være én klasse og det skal være GT2.
- Der har aldrig været så stort udvalg af miniraceserier, som netop nu. Det er positivt, men begrænser også deltagerantallet. Måske er det mere overskueligt med 6
  løbsdage (4 tællende) frem for 8 løbsdage.

MVH
Henrik

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #9 Dato: August 10, 2019, 22:17:29 pm »
Input angående Scaleauto: Kan 1/24 Scaleauto biler konkurrere direkte mod GT2, hvis de kører med samme motor (HAWK)? Hvis reglementet kan kan favne begge biler samtidigt, så det er sjovt for alle og nemt at være med - så kunne det være en mulighed.

Vil nogen kloge sig på, om de to biler er jævnbyrdige?

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #10 Dato: August 11, 2019, 01:31:58 am »
Jeg måtte desværre skære ned på min deltagelse i minirace, jeg kørte SSRS og GT2, hvad skulle jeg vælge ? Det udslagsgivende, den lave spænding der bruges i GT2.
På min bane kan en 1/32 GT bil køre samme tider som en 1/24 GT2 ! da svinghastigheden er højre på en GT2, siger det noget om hvor hurtig den lille bil er ligeud !
Med andre ord føler jeg at en GT2 er "tunge" at køre med. prøv at sætte spændingen op til minimum 12 volt så begynder de at køre. ( Jeg bruger den samme motor i begge biler )

Jeg har det lidt underligt, når jeg skære holderene til undervognen ud at en Scaleauto karosse, for bagefter at bøvle med at montere et Schøler chassis i samme karosse, jeg ved godt at Scaleauto ikke havde et brugbart chassis på det tidspunkt GT2 blev introduceret, men det har de nu, tænker at det ville gøre det lettere at samle en bil !

Mvh
Henrik
« Senest Redigeret: August 11, 2019, 01:34:40 am af henrik »
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #11 Dato: August 11, 2019, 07:27:03 am »
Hej Henrik, Henrik og Henrik

Det var mange inputs, tak for det 😊 jeg vil prøve at svare på nogen af dem.

Spænding (11,5 vs 12 volt):
jeg tror det er meget få mennesker, der synes en gt2 bil er decideret sløv, mange synes faktisk den er lidt af en håndfuld! De 11,5 Volt er valgt som det bedste kompromis, så flest muligt kan få en sjov dag.
I 17 da vi kørte på Paramount, kørte vi kun på 11 volt, alle banerekorder blev alligevel slået! Jeg blev efterfølgende opfordret til at prøve banen på 10,5 volt, og efter 10-15 omgange havde jeg slået min bedste tid fra løbet! Og vi kørte med 8/4x gear i 17.
For min skyld kan vi godt hæve spændingen, jeg tror blot at det vil give løb med mere uro, affald og dårlige oplevelser, men andre må meget gerne melde ind.

Chassis:
Enig i at det er lidt trist at "ødelægge" en ny karrosse, for at skulle bøvle med at lime! Men faktisk findes der mange alternativer, som bruger de originale holdere (do slot, Fola og sikkert flere), udover selvfølgelig scaleautos eget chassis.
Det gamle scaleauto chassis ville nok have det svært med en Hawk motor, da det jo er helt stift!
Jeg ved ikke hvordan det nye evt ville klarer sig, med affjedring tilladt for og bag! René har tidligere forslået at tillade det, med samme argument om montering af karrosse.
Jeg er bare bange for at enten er det ene chassis det andet overlegent, og det vil ikke gavne ret meget.
Eller også er det ene chassis god på nogen baner, og det andet på andre! Og så er man nødt til at have flere biler, hvis man vil være med fremme, og det var ikke meningen med gt2.
Så personligt tænker jeg det skal være det ene ELLER andet chassis.
Det vil kræve et sindsygt arbejde, at balancere de 2 chassiser til samme performance :(
Måske tager jeg fejl?

Klasser:
I år har der kun været gt2 deltagelse, og tænker det er her vi skal fortsætte, evt med en let tilrettelse :)

Løbsdage: den er svær, men gt mos startede jo med 6 løbsdage, så måske?
De 2 dage der er tilovers kunne måske bruges til gt mos hold løb?
Men igen, andre må meget gerne melde ind.
« Senest Redigeret: August 11, 2019, 08:04:50 am af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #12 Dato: August 11, 2019, 11:58:42 am »
Spænding (11,5 vs 12 volt):
I 17 da vi kørte på Paramount, kørte vi kun på 11 volt, alle banerekorder blev alligevel slået! Jeg blev efterfølgende opfordret til at prøve banen på 10,5 volt, og efter 10-15 omgange havde jeg slået min bedste tid fra løbet! Og vi kørte med 8/4x gear i 17.

Chassis:
Eller også er det ene chassis god på nogen baner, og det andet på andre! Og så er man nødt til at have flere biler, hvis man vil være med fremme, og det var ikke meningen med gt2.
Det vil kræve et sindsygt arbejde, at balancere de 2 chassiser til samme performance :(

Klasser:
I år har der kun været gt2 deltagelse, og tænker det er her vi skal fortsætte, evt med en let tilrettelse :)

Løbsdage: den er svær, men gt mos startede jo med 6 løbsdage, så måske?
De 2 dage der er tilovers kunne måske bruges til gt mos hold løb?

Jeg er også stemt for 12 volt, så kan deltagerne selv bruge den mængde choke, som giver den hurtigste tid.

Kan balanceringen af forskellene klares med noget så simpelt som ekstra vægt? Jeg kender kun GT2, men hvis den ene er hurtigere end den anden, så skal den hurtigste være fx 10 gram tungere?

Fedt forslag med hold løb - det var vist et ret spændende løb, som blev afholdt hos Grønnemann for nogle år siden  ;)

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #13 Dato: August 11, 2019, 12:59:21 pm »
10 gram mere vægt tror jeg ikke vil gøre den store forskel! Og slet ikke hvis du giver bilerne mere power (12 volt).
EDIT: Vægtens effekt kan selvfølgelig være stor, afhængig af hvor den skal placeres.

Jeg har heller ingen erfaring med scaleauto i den konfiguration, som kunne være aktuel.
« Senest Redigeret: August 11, 2019, 16:37:03 pm af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: Gt mos og fremtiden.
« Svar #14 Dato: August 11, 2019, 17:55:37 pm »
ja det er ikke nemt at gøre alle glade.

Der er en choke på håndtaget, for mig er den til for at blive brugt ! op med spændingen til choken skal bruges, ja det er nok bare mig, men du spurgte.

Et mere grundliggende problem er, at der tilsyneladende er en lyst til at prøve noget andet ! se deltager i LMP24  og 1/24 Mini-Saloon, på nær nogle få er der genganger !

jeg forstod dig, som om du foreslog to klasser GT2 og Scaleauto, her kunne Scaleauto måske være det nye pust ?

Vi kunne da prøve at lave en bil ? De behøver jo ikke at have samme proformes.
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !