SCALERACE . DK

Scalerace => 1:24 Biler => Emne startet af: Racefun.dk/klub efter Oktober 28, 2016, 21:17:55 pm

Titel: Regler Classic
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Oktober 28, 2016, 21:17:55 pm
Godt

Men måske de små burde ned i 30 gr body for at bevare forskelle.

Sã håber jeg bare at kunne afse tid til nogle af jeres løb i næste sæson, bilerne har jeg klar.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter Oktober 29, 2016, 09:53:16 am
I princippet syntes jeg at man skulle prøve at lave det mere realistisk i forhold til performance. Jeg mener det er jo trods alt urealistisk at en Corvette slår en 917.

Så jeg syntes meget bedre om denne her fordeling, som ikke skal ses som en kritik af oplæget til jeres juleløb men blot som et oplæg til at tænke over hvor vi vil hen med Classic klassen.:

Klasse 2:
Totalvægt min. 160 gram, heraf Body min. 35 gram.

3 Liter biler:
Totalvægt min. 160 gram, heraf Body min. 35 gram.

Klasse 1:
Totalvægt min. 170 gram, heraf Body min. 45 gram.

Jeg har mange flere tanker men lad os tage dem til juleløbet, det er altid lettest at snakke sammen.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: MiHu efter Oktober 29, 2016, 10:32:20 am
I princippet syntes jeg at man skulle prøve at lave det mere realistisk i forhold til performance. Jeg mener det er jo trods alt urealistisk at en Corvette slår en 917.

Så jeg syntes meget bedre om denne her fordeling, som ikke skal ses som en kritik af oplæget til jeres juleløb men blot som et oplæg til at tænke over hvor vi vil hen med Classic klassen.:

Klasse 2:
Totalvægt min. 160 gram, heraf Body min. 35 gram.

3 Liter biler:
Totalvægt min. 160 gram, heraf Body min. 35 gram.

Klasse 1:
Totalvægt min. 170 gram, heraf Body min. 45 gram.

Jeg har mange flere tanker men lad os tage dem til juleløbet, det er altid lettest at snakke sammen.

Hej !

Det kunne også være en vej at gå  ;) og nok mere realistisk.

At klasse 1 bilerne har været lettere, er jo nok fordi de har været lidt sværere at køre. Men det er ikke
tilfældet i dag.

NB! Jeg tror nu ikke, at det ville gøre Corvetten dårligere. Til et af løbene hos SMRK, smed jeg ekstra
10 gram i bilen grundet dårligt greb. Det kørte den ikke langsommere af, men blev lidt mere stabil  ;)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter Oktober 29, 2016, 11:55:31 am
Jeg har lige haft en lang snak med Thomas, og hans forslag går på at vi bør holde fast i de vægt grænser Bo har foreslået måske med små reguleringer, men at vi vælger f.eks. at køre med FOX4 i Gr. 5 og 3L bilerne mens vi så fortsætter med FOX10 i den lille klasse.

Og fortsætter med ca. 10 volt.

Det giver god mening for så vil der blive fart forskel på de store klasser og de små klasser. Igen nærmer man sig noget realisme i det 3L bilerne og 5L bilerne jo var næsten lige hurtige på mange baner.

På den måde får man en naturlig opdeling af de "små" og de "store" biler. Jeg tilslutter mig i hvert fald muligheden for at vi går den vej.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 29, 2016, 13:00:22 pm
Har sjovt nok selv tænkt det samme :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 29, 2016, 13:49:49 pm
Har sjovt nok selv tænkt det samme :)

Tænkte dog på Hawk 25 til prototyperne.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: PlafitRacer efter Oktober 29, 2016, 13:52:30 pm
Er der nogen, der har erfaringer med Fox IV? Eller er det et spørgsmål om at købe nogen hjem og teste? Et alternativ er vel SRP Speed30?
Jeg har ikke så meget tjek på de motorer :) Men det kan vel komme :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: PlafitRacer efter Oktober 29, 2016, 14:00:41 pm
Sku man i øvrigt ikke overveje at oprette et Classic underforum i 1:24 for måske at samle disse diskussioner?
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 29, 2016, 17:31:04 pm
Vi har kørt en del med fox IV i nogen mini z
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 29, 2016, 17:41:58 pm
Hvad med Fox II dem har jeg da stadig liggende :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 29, 2016, 18:00:37 pm
Fox II mangler lidt moment i forhold til fox IV.

Er dog i tvivl om de er ret meget hurtigere, end en fox 10, ved 10 volt.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 29, 2016, 21:09:01 pm
Her jeg forstået det rigtigt, at vi holder fast ved fox 10 til hold løbet og med de ændringer som Bo har skrevet ???
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 29, 2016, 21:21:30 pm
JA
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: MiHu efter Oktober 29, 2016, 21:35:21 pm
Fornuftigt 😉

Hvis der skal være andre ændringer til classik løbet i 2017, skal de snart
på bordet, så vi evt har mulighed for at få diverse stumper hjem 😬
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 29, 2016, 21:43:57 pm
Tak Bo :)

Du har ret MiHu ;)
Titel: Classic - Forslag til nye regler 2017
Indlæg af: lotus4ever efter Oktober 30, 2016, 10:17:34 am
På baggrund af den diskussion der foregår i tråden om SMRK's juleløb har jeg oprettet denne tråd som vi kan skrive vores holdninger og meninger i.

Det relaterer jo nok mest til os der kører Classic på Sjælland. Uanset så kunne det være sjovt at få nogle holdninger på banen for i 2017 er der måske basis for at lave en Classic serie på klubaftener a la SMRK's månedlige løb.

Så byd endelig ind!
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Oktober 30, 2016, 16:42:26 pm
Inden i beslutter for meget så tænk lige på at i 1/1 kører man også små biler fordi de kan komme hurtigere rundt om hjørnerne på snævre baner, og smrk banens langside er ikke 100 m.

På både targa florio og albert park er der tydelig tidsforskel på de 3 klasser dsc 1, 3 ltr. og 5 ltr.

De brugte heller ikke 917'ere på nürburgring og Targa florio da de var klart langsommere end de små 3 liters biler.

Og som mihu var inde på er en lavere vægt ikke altid bedre med swiesel dækkene, jeg har også prøvet 140 gr på 3 ltr og de hoppede i stedet for at skride så det gik klart langsommere.


Men lad os teste nogle motorer på 10 volt og se hvad der sker.

Og så måske udskyde beslutningen i vsc banen er klar og man får erfaring derfra også
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter Oktober 30, 2016, 16:48:39 pm
Enig Keld, en 3 L bil bør på nogen baner køre Ca samme tider som 512/917.

MEN, en Corvette, eller Amg 300 har ALDRIG fulgt en 917, 908 eller lignende.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 30, 2016, 19:22:54 pm
Inden i beslutter for meget så tænk lige på at i 1/1 kører man også små biler fordi de kan komme hurtigere rundt om hjørnerne på snævre baner, og smrk banens langside er ikke 100 m.

På både targa florio og albert park er der tydelig tidsforskel på de 3 klasser dsc 1, 3 ltr. og 5 ltr.

De brugte heller ikke 917'ere på nürburgring og Targa florio da de var klart langsommere end de små 3 liters biler.

Og som mihu var inde på er en lavere vægt ikke altid bedre med swiesel dækkene, jeg har også prøvet 140 gr på 3 ltr og de hoppede i stedet for at skride så det gik klart langsommere.


Men lad os teste nogle motorer på 10 volt og se hvad der sker.

Og så måske udskyde beslutningen i vsc banen er klar og man får erfaring derfra også

Vi kan nok ikke udskyde beslutningen til VSC banen er klar, da vores serie starter i midten af Januar.

Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: PlafitRacer efter Oktober 30, 2016, 20:01:26 pm
Vi kunne også skyde beslutningen et år - der er dårligt to måneder tilbage af 2016 :) Ikke nok til noget seriøs test ...
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter Oktober 30, 2016, 21:07:59 pm
Vi kunne også skyde beslutningen et år - der er dårligt to måneder tilbage af 2016 :) Ikke nok til noget seriøs test ...
Det er jo lidt irrelevant i forhold til at få noget bedre race  ;)

Der er alligevel ikke så meget der skal testes, FOX4 og FOX10 er velkendte og holder godt. Det tror jeg er den rigtige løsning med en minimal vægtforskel som den vi allerede har.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lars_jacobsen efter November 01, 2016, 01:34:18 am
En indskudt bemærkning (som ikke Classic kører) - i Tyskland har de massive problemer med fox4 motorerne der er meget svingende i ydelse og de døjer med motorer der efter kort tid brænder sammen selv ved lav volt - så tror det vil være klogere at kigge på hawk25 motoren der skulle være meget pålidelig
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 01, 2016, 05:56:44 am
Ja, jeg har også haft et par smuttere, med fox 4.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter November 01, 2016, 07:16:09 am
Men er det ikke sådan at uanset hvilke motorer der vælges så vil der være smuttere.

Jeg syntes jeg kender den generelle diskussion igennem de sidste 15 år, uanset klasser og motorer. Thomas mener FOX4 og FOX10 matcher hinanden godt når det kommer til holdbarhed og kvalitet.

Men jeg er på ingen måde ekspert i de to motorer, så input er rart at få.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lars_jacobsen efter November 01, 2016, 08:51:01 am
I Tyskland har de droppet dem pga dårlig kvalitet/holdbarhed og ved også at Skive klubben har haft store problemer med de motorer de brugte i en klubserie


Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 01, 2016, 08:59:40 am
Jeg har haft en der decideret gik i udu, og så et par stykker, der bare ikke kørte hurtigt.

Vi har kørt et 8 timer mini z race med dem, uden problemer.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: PlafitRacer efter November 01, 2016, 09:58:06 am
Det lyder ikke som om, der er helt vildt meget erfaring med de FOX IV motorer :) her i landet, i hvertfald :)
Et enkelt 8-timers løb er ikke meget at basere et klasse-motorskift på.
Personligt har jeg aldrig brudt mig specilet meget om Fox motorer, generelt - men der var en gang hvor der ikke rigtig var nogen alternativer - det ser det ud til at der er nu om dage :)

Måske vi skulle overveje JK Hawk 25 - JK Hawk Retro ser jo ud til at være toppen af poppen pt. (I andre klasser ...)

Men der er - som altid - delte meninger og erfaringer :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter November 01, 2016, 11:40:02 am
Så køre den igen, fint nok, men skulle vi ikke bare forsætte med fox 10 til næste år og så kunne man jo ude i klubberne bruge næste år til at teste  de forskellige motorer :)

Jeg ved godt at man skal prøve noget nyt, men lad os nu se om ikke de nye vægt regler virker efter hensigten. ;)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter November 01, 2016, 16:27:20 pm
Jeg syntes det er fint nok at se på nogle alternativer til de nuværende regler. Nu er det jo ikke sådan at det her er en "stor" landsdækkende serie eller DM, så mulighederne for at teste noget af er jo store.

Så vidt jeg kan forstå på dem der har kørt noget Mini Z så blev FOX4 brugt i den klasse, så der bør jo være nogle erfaringer derfra. Jeg har kun selv kørt 5 løb med Mini Z og der fungerede motoren fint.

Som Per skriver så prøver vi det med vægten i Ørslev til næste løb, jeg vil mene det ikke kommer til at flytte så meget, men lad os se.

Når vi så kommer ind i det nye år, så tror jeg bare jeg inviterer til et 2 timers Classic løb hos os hvor vi prøver FOX4 af i den "store" klasse og FOX10 i den "lille", men med de nuværende vægt grænser, så kan vi jo se hvad det giver.

Bemærk i øvrigt at forslaget til de to FOX motorer er baseret på at køre ved 10 Volt.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 01, 2016, 16:51:25 pm
Jeg mener generelt godt vi kan gå op på 10,5 eller 11 volt. Der er ikke meget skud i en fox 10 ved 10 volt.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter November 01, 2016, 18:22:38 pm
Så kan vi da prøve de 11 volt af, til vores hold løb. ;)

Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: MiHu efter November 01, 2016, 19:02:28 pm
Jeg mener generelt godt vi kan gå op på 10,5 eller 11 volt. Der er ikke meget skud i en fox 10 ved 10 volt.

Lad os nu lige klappe hesten. Vi køre classik og ikke vingcars  :-\
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: martin borch efter November 01, 2016, 19:29:17 pm
Derfor behøver det ikke at tage en hel dag pr. omgang, syntes de kan være kedelige at køre med pga. deres ringe fart. :'( :'(
Prøv at komme til en 1/1 classic race og se hvor hurtige de i virkeligheden kører.

Mvh Borch
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 01, 2016, 20:00:43 pm
Enig med Martin.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: MiHu efter November 01, 2016, 20:13:15 pm
Det behøver ikke at være farligt hurtigt stærkt alt det vi køre. Dem som ikke er så gode ud i sporten minirace, har mulighed for at være med her.

Jeg betragter selv classik som en hyggeserie, hvor det selvfølgeligt gælder om at vinde, men også at vise nogle flotte biler frem.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter November 01, 2016, 22:23:20 pm
Enig med Mihu
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: PlafitRacer efter November 01, 2016, 23:24:27 pm
Dengang vi var meget yngre end vi er i dag - kørte vi da Fox ved 12-14 V - hu hej, hvor det gik. Der gik desværre også en masse biler i stykker :)

Os gamle røvhuller har vel lidt mere af et kærlighedforhold til klassikerne, da mange af bilerne er nogle vi selv har haft - jeg har da bla. en Alfa Romeo Giulia GTV og en Alfa Romeo Alfetta GTV på vej, begge biler jeg har kørt både på gade og bane - og "Have had the most fun you can have with your clothes on" ...
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 02, 2016, 05:47:59 am
Jeg synes måske lige i over spiller rollen lidt. Det bliver altså hverken WingCar eller moderne Gt hastigheder vi får af at hæve spændingen med eks 0,5 volt.

Til Copenhagen Classic, kørte vi med 10,5 volt på Targa Florio banen. Her var det kun klasse 1, og på de lettede 3L biler vi kørte med.
Kombinationen af lidt lettere biler, lidt mere power og den lille bane var rigtig sjov. Men absolut ikke sådan at man blev forskrækket af at trykke på triggeren.

På Albert Park kørte vi 10 volt, og klasse 2 biler (180 total).
Og det var sgu ærlig talt lidt kedeligt efter at have kørt med
de andre.



Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lotus4ever efter November 02, 2016, 07:33:28 am
Jeg er ikke uenig i at man sikkert godt kan hæve spændinge lidt ved at lege med voltene  8) Men det er jo også noget vi kan lege lidt med ved udvalgte løb, så længe vi bare er enig om det. Og der vil vel også være lidt forskel fra banen til bane.

Det vigtigeste er dog at vi ikke kommer tilbage til bilknuser tempo, som det jo var i "gamle" dage da vi kørte med skum dæg og 12-14 volt.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter November 02, 2016, 09:39:11 am
Enig med Pål :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter November 02, 2016, 11:42:28 am
Jeg er ikke uenig i at man sikkert godt kan hæve spændinge lidt ved at lege med voltene  8) Men det er jo også noget vi kan lege lidt med ved udvalgte løb, så længe vi bare er enig om det. Og der vil vel også være lidt forskel fra banen til bane.

Det vigtigeste er dog at vi ikke kommer tilbage til bilknuser tempo, som det jo var i "gamle" dage da vi kørte med skum dæg og 12-14 volt.

thumbs up
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter November 02, 2016, 11:46:28 am
Jeg synes måske lige i over spiller rollen lidt. Det bliver altså hverken WingCar eller moderne Gt hastigheder vi får af at hæve spændingen med eks 0,5 volt.

Til Copenhagen Classic, kørte vi med 10,5 volt på Targa Florio banen. Her var det kun klasse 1, og på de lettede 3L biler vi kørte med.
Kombinationen af lidt lettere biler, lidt mere power og den lille bane var rigtig sjov. Men absolut ikke sådan at man blev forskrækket af at trykke på triggeren.

På Albert Park kørte vi 10 volt, og klasse 2 biler (180 total).
Og det var sgu ærlig talt lidt kedeligt efter at have kørt med
de andre.
Bo næste gang du kigger forbi så tag en 5 ltr. med og så kan vi lige teste lidt volt på albert, for jeg er enig i det er lidt sløvt på den store bane, og også enig i at Targa er vildt god med 10,5 og lettede 3 ltr.s biler
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 02, 2016, 21:42:00 pm
Skulle nogen mangle en fin klasse 1 bil, er her et bud:

http://www.ebay.de/itm/162264005455 (http://www.ebay.de/itm/162264005455)

Han har også en fin Cheetah :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Boskaerm efter November 02, 2016, 21:44:51 pm
Og ja Keld, det må vi prøve  :)
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 02, 2021, 14:39:58 pm
Så er der kommet nogle opdaterede regler til classic serien i SMRK,

Tjek lige på hjemmesiden, der er en fejl omkring mandag, det er den anden mandag i måneden, det bliver rettet når Brian får tid.

Husk det næste løb er mandag d. 11. 10.

Hilsen Per.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: The Alien efter Oktober 02, 2021, 15:51:37 pm
Crap den fejl havde jeg ikke lige set  :o

Beklager
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 03, 2021, 15:27:49 pm
Så er det rettet :)

Husk frihøjden er 1 mm.

Mvh.
Per.
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lbe efter Oktober 03, 2021, 19:02:05 pm
Hvor ligger de regler, vi kører efter?
Dem der ligger på SMKR's hjemmeside står der0,8 mm
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: Per Gimle efter Oktober 03, 2021, 22:41:32 pm
Her står det reglement for classic.

https://smrk.dk/2021-22/
Titel: Sv: Regler Classic
Indlæg af: lbe efter Oktober 03, 2021, 22:46:10 pm
Tak!