Forfatter Emne:  1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?  (Læst 132031 gange)

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Dato: September 23, 2012, 20:20:58 pm »
Den anden hvad har vi gang i tråd er nu blevet så lang at der skal nogle nye til, så her er en klassiker tråd hvor de fine biler fra før 1974 hører til.

Jeg regner med at lave et par tråde mere så vi får delt lidt op.
« Senest Redigeret: September 23, 2012, 21:46:42 pm af lotus4ever »
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #1 Dato: September 23, 2012, 21:46:08 pm »


Sådan en Ford 3L eller Ford P68 har været en af mine favorit sportsprototyper siden jeg fik en 1/32 Airfix Ford 3L i julegave af min far. Dengang havde jeg en Fleischmann Auto Rallye racerbane, som blev stillet op med jævne mellemrum, og så blev der udkæmpet lokale Le Mans løb.

Den der Airfix Ford 3L var dengang den hurtigste bil jeg havde. Det var en af de minirace konstruktioner som var meget populære der i starten af 70‘erne, et sprøjtestøbt karosseri med en motor/gear pod som var clipset fast i karosseriet, forakslen sad i sin egen holder ligesom guiden.



Jeg ved ikke om de havde tænkt over det, men Airfix  brugte en Johnson motor, som vel havde størelse som de fleste Mabuchi motorer fra den tid, og det gav en eller anden form for “magnatraction” før de overhovedet havde tænkt på det.



Ud over at den var hurtig, og i øvrigt rød, så syntes jeg at formen på Ford P68‘eren er utrolig fed. Len Bailey som designede den brugte et hul i reglerne, således at en Ford 3L faktisk havde status af at være en åben bil, selvom det kun var på grund af et meget lille hul i taget, men på den måde kunne bilen bygges lavere end de lukkede prototyper.



Ford P68 er flad, bred og lang. I virkeligheden havde Allan Man Racing ikke rigtigt nok support fra Ford UK, og selvom bilen udviste potentiale  var der hverken penge eller resurser til at færdigt udvikle bilen eller motoren til langdistancerace.



Det var jo en “almindelig” 3 L. Ford DFV Cosworth F1 motor som kun var minimalt lavet om for at kunne køre langdistancerace.

Yderligere blev 3L klassen uinteressant på grund af Porsche’s 5L 917 sportsvogn som de lykkedes dem at fuske en homologering af, og dermed overlevede de “store” prototyper frem til 1971.



Dermed havde bilen en noget kedelig motorsports karriere uden et eneste gennemført løb, og flere kørere som slet ikke ville køre bilen fordi de anså den for farlig. Grunden til dette var at det lave svungene karosseri genererede nemlig for megt front end greb, og alt for lidt greb til baghjulene (Ikke helt ulig den oprindelige Porsche 917).

Men i minirace fungerede den altså, lav, flad og bred. I mange år har man kun kunnet få den i en monster tyk/tung resin version, som jeg har overvejet at kopiere i silikonen mange gange. Heldigvis valgte Mark at købe den og lave den klar til at kopiere. Men det er altså over to år siden, og i mellemtiden er der så dukket en Werksudgave op og en Dieter Jens Völkl udgave. Werk er som altid lige lovligt i den dyre ende, så jeg har kastet mig over Jens Völkl, og det er et fint lille kit, med karosseri, ruder, instrumentbord, lygteglas og hjulindsats til €50,00. Da jeg alligevel har kørere, lygter og alt det andet lir liggende, kan jeg lige så godt spare de €100 Werk tager ekstra for sin Ford 3L.

Og så blev jeg endnu mere nærrig, og så om jeg ikke havde decals der passede i brok kassen. Og det havde jeg. Så derfor malede jeg guldstriben. Og begyndte at sætte mine 30 år gamle decals på - de er købt inde i Hobbyhjørnet på Østerbro omkring 82-84!



Jeg har, eller rettere Mark har, bestilt de rette decals fra Werk, så næste karosseri jeg laver bliver med nye decals, så må vi se hvilken af de to der bliver mest autentisk.



Spm chassis har jeg valgt at sætte et Slotvision Mach II (Tror jeg det hedder), det har den helt ideelle bredde, og så er vægt fordelingen ikke helt ulig de nye og hundedyre Werks chassiser. Det er klart at jeg må have fat i et Werks chassis hvis Slotvision fætteren ikke er hurtig nok, men kan jeg spare €139-€149 så er det jo værd at tage med. Den skulle gerne være klar til debut i vores klassiker løb i Frederikssund på tirsdag.

Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #2 Dato: November 01, 2012, 19:02:08 pm »
Bilen klar til Vikings 6 timers løb på lørdag.:





Og ja, det er forkerte hjulindsatse, fordi Dieter Jens sendt dem med, så det må jeg leve med lidt endnu. Bilen skal efter 6 timersløbet have en ny kører indsats/motor attrap, og så skal jeg se at få fundet blinklysene bagtil for de er væk lige nu :)
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Neckcheese

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1992
    • Vis profil
    • Racecars.dk
  • Navn: Niels Elmholt Christensen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #3 Dato: November 02, 2012, 00:03:23 am »
Pål, du kan bare kontakte mig, hvis du mangler fælgindsatser - jeg er leveringsdygtig i rigtig mange forskellige i både 15 og 17mm  - også P68 indsatser :-)

Offline MiHu

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2622
  • Fingrene væk fra mit legetøj
    • Vis profil
  • Navn: Michael Steen Huniche
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #4 Dato: November 02, 2012, 06:50:26 am »
Hej !
 
Her er så RfV`s bil til vores 6 timersløb.
 
ila_rendered
Racing for Viking
Scalerace 4ever
Michael Steen Huniche

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #5 Dato: November 02, 2012, 07:16:42 am »
Pål, du kan bare kontakte mig, hvis du mangler fælgindsatser - jeg er leveringsdygtig i rigtig mange forskellige i både 15 og 17mm  - også P68 indsatser :-)
Jammen så sender jeg dig en mail  :)
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #6 Dato: November 02, 2012, 07:55:37 am »
Hej Pål, og i andre fra VSC, har fulgt interesseret med i jeres klassiker tråde, både vedr jeres 6 timers løb, og jeres andre løb!
Men, en ting undrer mig? Kan forstå i ikke må køre med åbne biler! Og i din historie om P68 skriver du at den var klassificeret som åben bil! Hvordan hænger det sammen?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #7 Dato: November 02, 2012, 08:11:58 am »
Hej Pål, og i andre fra VSC, har fulgt interesseret med i jeres klassiker tråde, både vedr jeres 6 timers løb, og jeres andre løb!
Men, en ting undrer mig? Kan forstå i ikke må køre med åbne biler! Og i din historie om P68 skriver du at den var klassificeret som åben bil! Hvordan hænger det sammen?

Den udnyttede et hul reglerne som dengang i 68 havde med en bils total højde at gøre. Det betød at man ved at lave et lille hul i taget på omkring 25 cm x ca. 40 cm fik bilen homologeret som en åben bil. Dermed kunne man lave taglinjen lavere end hvis den havde været homologeret som en lukket bil 8)

Øvelsen gik ud på at man mente at den kunne gøres mere effektiv aerodynamisk hvilket jo viste sig at virke stik modsat, da bilen var super ustabil indtil man begyndte at lave alle mulige flaps, vinger og spoiler. Bilen havde stort potentiale, men Alan Mann Racing havde ikke finanserne til at videreudvikle den.

I slot sammenhæng er den klassificeret som en lukke sportsprototype, hvilket igen viser hvor svært det kan være at lave regler indenfor minirace ;D   
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #8 Dato: November 02, 2012, 08:18:19 am »
Det vil så sige, at fordi du kører med en 'åben' bil, i den lukkede klasse, har du et væsentligt lavere karosseri?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #9 Dato: November 02, 2012, 08:37:25 am »
Det vil så sige, at fordi du kører med en 'åben' bil, i den lukkede klasse, har du et væsentligt lavere karosseri?
Faktisk ikke, hvis man sætter Ford P68'eren op ved siden af en Ferrari 330P4, eller en Ferrari 312P Coupe er taglinierne i samme højde, og så er den noget smallere over bagen.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline MiHu

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2622
  • Fingrene væk fra mit legetøj
    • Vis profil
  • Navn: Michael Steen Huniche
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #10 Dato: November 02, 2012, 08:40:11 am »
Det vil så sige, at fordi du kører med en 'åben' bil, i den lukkede klasse, har du et væsentligt lavere karosseri?
Faktisk ikke, hvis man sætter Ford P68'eren op ved siden af en Ferrari 330P4, eller en Ferrari 312P Coupe er taglinierne i samme højde, og så er den noget smallere over bagen.

But i like it  ;)
Racing for Viking
Scalerace 4ever
Michael Steen Huniche

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #11 Dato: November 02, 2012, 08:51:14 am »
Det vil så sige, at fordi du kører med en 'åben' bil, i den lukkede klasse, har du et væsentligt lavere karosseri?
Faktisk ikke, hvis man sætter Ford P68'eren op ved siden af en Ferrari 330P4, eller en Ferrari 312P Coupe er taglinierne i samme højde, og så er den noget smallere over bagen.

Ok  :D
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #12 Dato: November 02, 2012, 10:29:35 am »
Bo det er jo fordelen ved at være den der skriver reglerne  ;D >:(

Mvh Kenny
Mvh Kenny

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #13 Dato: November 02, 2012, 11:22:08 am »
Bo det er jo fordelen ved at være den der skriver reglerne  ;D >:(

Mvh Kenny

Ja, det er klart :)
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: 1/24 Klassikere - Hvad har vi gang i?
« Svar #14 Dato: Juli 02, 2013, 08:19:43 am »
Et par classic karosser, lige hjem kommet fra tyskland.

P 908/3 er lidt skæv, men mon ikke det kan rettes?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK