Forfatter Emne:  DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol  (Læst 6142 gange)

Offline DMRU

  • Scaleracer
  • Indlæg: 74
    • Vis profil
    • http://www.dmru.dk
  • Navn: Dansk Mini Racing Union
DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Dato: Marts 31, 2017, 19:02:53 pm »
Til orientering

Præsisering:

Omkring løbsregler §1 - Tilmelding og Teknisk Kontrol
er der foretaget en præsisering af gældende regler for både Slot og Scaleracing.

Gældende regler: http://dmru.dk/

Med venlig hilsen
Dansk Mini Racing Union
Dansk Mini Racing Union     -      www.dmru.dk

-------  forbund for miniracing side 1968

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #1 Dato: Marts 31, 2017, 20:42:28 pm »
Der er en modig udvidelse af TK i forhold til DM løb specielt når
Man overvejer at nogle tekniske detaljer ikke kan kontrolleres af køreren inden bilen afleveres til TK. Jo det kan tjekkes men det er ingen garanti for at det stadig holder til TK

MVH
Lars Jacobsen

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #2 Dato: Marts 31, 2017, 22:42:28 pm »
Citér
Præsisering:
 
Vedrørende DMRU's løbsreglement §1- for både Slot & Scale
Tilmelding og Teknisk kontrol.
 
Kørere, der ønsker at deltage, skal være tilmeldt ved teknisk kontrol. Samtidigt betales startpenge,
hvis dette ikke er sket forud.
Der foretages Teknisk Kontrol (TK) med efterfølgende Parc Fermé under kvalifikation og løbs start.
Godkendte biler og karosser kan markeres med identifikationsmarkering.
For at kunne deltage skal bilen være indleveret til Teknisk Kontrol inden for den annoncerede tid.
For biler der er indleveret inden teknisk kontrol lukker men ikke opnår godkendelse gives køreren
yderligere 10 minutter til at udbedre og indlevere bilen til godkendelse.
Kan bilen herefter stadig ikke godkendes vil deltagelse i kvalifikation ikke kunne finde sted, og kører
placeres i lavest rangerende heat.
Biler der efter den forlængede tid ikke har opnået godkendelse placeres i Parc Fermé og må for at
kunne deltage udbedres, og godkendes i det heat hvor den deltager, enten under opvarmning eller under løb.
 
Repareres/udskiftes dele på en bil under opvarmning skal den kontrolleres inden løbs start.
Kontrol af biler serviceret under opvarmning kan begrænses til kontrol af den udførte reparation /ændriol.



Sikke en gang sludder, minder mig om komplet ubrugeligt skriveri fra det offentlige.

Præcis med c ;)

Ret dumt at holde biler i parc fermé under kvalifikation og løbsstart. Faktisk bør parc fermé vœre fra indlevering til tk /godkenddlse i tk og indtil kvalifikation og efter kvalifikation og indtil løbsstart.

hvad betyder "ændriol"?

Men generelt dårligt beskrevet.

Offline Møller

  • Scaleracer
  • Indlæg: 653
  • HMRK
    • Vis profil
    • Holstebro Mini Racing klub
  • Navn: Per Møller
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #3 Dato: April 01, 2017, 00:50:45 am »
Det er vel at stramme den, at kalde det en "præcisering"... Det er jo en omskrivning eller stamning af nuværende regler..
Jeg kører kun selv med i Scaleauto DM under DMRU, som mig bekendt er den serie under DMRU som har flest deltagere..
Og netop teknisk kontrol mener jeg altid forløber stille og roligt, og uden nogen former for problemer, så jeg har svært ved at se hvad man vil opnå med sådan en stramning..
Jeg tror man skal passe på med ikke at gøre det hele for kompliceret, og skrive regler for både det ene og det andet..
Vi har før set hvad der hurtigt kan ske med en succes serie, når der laves alenlange reglementer..
If it ain't broken, don't fix it  ;)

Hvis feks. en motor bliver bortdømt i TK pga. for høje omdr. og derefter skal skiftes, så er det nok langt fra alle som har en reserve med påsat pinion liggende klar.. Hvis den evt. først skal afmonteres en anden bil, og derefter monteres i løbsbilen, så går der hurtigt mere end 10 min., hvilket betyder ingen deltagelse i kval. og færdigmonteres efter løbsstart..
Så kan man jo ligeså godt pakke bilen i kassen og køre hjem..

Og hvad er det for en "opvarmning" der refereres til, hvor man godt må reparere bilen..??
De DMRU løb jeg har kørt, er der da ikke opvarmning, men kval. direkte efter TK, og løb direkte efter kval. ??
Per Møller
Holstebro
www.hmrk.dk

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #4 Dato: April 01, 2017, 09:10:32 am »
Tankerne går tilbage til Bernie Ecclestone og hans forsøg på eksistensberettigelse i formel 1, men ham kom vi sgu da heldigvis af med.
Vi har for nuværende mistet medlemmer i serien pga. latterlige regler omkring bøder for for sent tilmelding, og klubber er begyndt at melde ud at de ikke fremover vil deltage i DM under DMRU og dette nye tiltag fremmer ikke deltagelsen af nye kører.
Det virker ikke som om DMRU har kendskab til hvordan et DM scaleauto løb afvikles i praksis og mener nu heller ikke at have set nogen derfra under afvikling af løb.
Jeg fatter ikke at de ikke kan se hvor det er på vej hen af.
Hvis jeg var DMRU ville jeg henlede opmærksomheden på at vi i dag har 1. April.
PS: hvad fanden betyder Ændriol og hvordan forholder vi som bruger os til noget vi ikke fatter en lyd af  ::)

Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #5 Dato: April 01, 2017, 09:27:42 am »
Ro på Jan !!!
DU ER DMRU, det er vi alle, og du er da tilstede ligesom vi andre, så DMRU ER TILSTEDE.
Alt dette negative pladder kan vi godt være foruden.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline ace

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 633
    • Vis profil
  • Navn: Claus Henriksen
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #6 Dato: April 01, 2017, 09:56:04 am »
Hej

Tror klart at jeg kan se hvem som skal tilbydes at sidde med i tk imorgen.
TK er kommet under et ret sort tidspres hvis bilerne skal kontrolleres korrekt idet mange venter længere og længere med indlevering, selv om TK er åben.
 Når vi så samtidigt er i en periode hvor mange skal have bilerne 10 min i køleskab frysere ell lign for at overholde rpm, er det sku svært at overholde tidsplanen idet det nuværende reglement ikke tillader TK at lukke så tidsplanen for løbet afholdes.
Der har til de 2 første løb også været foretaget en del ændring af biler efter TK inden løbsstart, det er ikke tilladt
Man vil kun have 10 min til motorskifte hvis alle indleverer deres biler i sidste øjeblik, det er korrekt, så kom nu over til TK med de biler.
Er også ret sikker på at de kørere der har problemer med for høje Rpm har en anden motor klar, der står måleudstyr fremme så test og kontroller bilen selv inden Tk.

Så brug nu fingeren til minirace istedet for tastaturet. 8)

Hilsen Claus

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #7 Dato: April 01, 2017, 10:08:43 am »
Er spørgsmål i forhold til præciseringen af TK

Så vidt jeg kan læse så har du masser af tid til at rette bilen så længe du holder dig indenfor den tid TK har åbent - det er vel kun såfremt man ikke får bilen godkendt inden TK lukker at du får behov for de ekstra 10 minutter - sådan læser jeg det ihvertfald

Det afføder så et temmelig væsentligt spørgsmål: "hvornår lukker TK på søndag"?

Og tillægsspørgsmål
Bør man ikke starte med TK tidligere så der er tid nok til at få rettet eventuelle fejl - kunne evt åbne TK kl 0930 og sige at den lukker 1030, de sidste 2 løb har der været en pæn kø til indlevering noget som kunne minimeres hvis TK åbner tidligere.

Jeg melder mig gerne til at lave TK hvis andre vil udnytte den sidste træningstid
MVH
Lars Jacobsen

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #8 Dato: April 01, 2017, 10:12:44 am »
Lad os lige få en ting på plads Thorkild.
Min klub og jeg er medlem af DMRU af samme årsag som jeg er medlem af 3F.
Som transportchauffør er det en nødvendighed da overenskomsten ligger der, hvilket ABSOLUT ikke gør mig til socialkammerat.
Det er det samme med scaleauto DM, vil vi køre, er det under DMRU ( som det er for nuværende )
Jeg har ikke set nogen af dem der laver regelændringerne være til stede under løb og hermed mener jeg dem som har indflydelse.
Reglen her træder i kraft to dage før et DM løb, hvilket i sig selv ikke er et smart valg af tidshorisont for regelændringer.
I hvor bredt et omfang medlemmers kommentarer er at opfatte som negativt pladder, må stå for egen regning.
Og lad os så få tråden tilbage på sporet.

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #9 Dato: April 01, 2017, 10:27:19 am »
Bare lige til alles info: Reglen er ikke ny, men efter løbet på fyn er jeg af den opfattelse at det var på tde at ser blev strammet op.

Har da overvejet om det er værd at stille op, da man stort set har kunne lave alt ved bilerne efter tk, faktisk så megt at det er latterligt at buge tid på tk.

Ved at nogle bliver tøse fornærmet nu, men at stille sin bil i fryseren for at få motoren til at gå langsomere er sgu ikke fair overfor dem der overholder reglerne, ligesom det ikke er iorden at man skifter braids efter bilen er stillet i parc ferme.

Så dem der hulker, må være dem der finder der urimeligt at alle kører efter samme regler.
In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #10 Dato: April 01, 2017, 10:49:06 am »
Hej Klaus
Jeg er helt enig med dig og synes det er fint at der strammes op i forhold til parc ferme osv

Den eneste regel i det nuværende reglement jeg har det svært med er reglen om max omdrejninger og det har intet at gøre med at nogle måtte have en fordel på den konto men udelukkende fordi at den kontrol der foretages ikke siger noget om din motor er hurtig eller ej. I mandags målte vi vores motorer og per Møller havde en af de nye model og "langsomme" motorer med, den gik 78xx omdrejninger under test men var på ingen måde en raket på banen, men en sådan motor vil ikke kunne køre med og det synes jeg er forkert når det højere omdrejningstal på en ubelastet motor ikke giver nogen fordel. Zappede motorer kommer ikke til at tage flere omdrejninger men får et bedre moment og sådanne motorer vil testen ikke udelukke så i min verden er den test der foretages ikke noget værd i forhold til at gøre feltet tættere

Det er samtidig en faktor som deltagerne ingen mulighed har for at tjekke før de møder op til løb da kun de færreste har en omdrejninstæller, og selv hvis de har så ændrer omdrejningstallet sig markant afhængigt af om man lige har kørt med motoren eller har ladet den stå

Hvis man kan lave en test der viser omdrejninger og momentet i motoren + tjekker gaus værdien på magneterne så vil man komme tættere på at deltagerne har ens ydende motorer, men den test er mig bekendt ikke mulig som det er nu.


MVH
Lars Jacobsen

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #11 Dato: April 01, 2017, 11:16:13 am »
Vi kan sagtens boive enige om at omdrejningerne intet siger om motoren, MEN når nu reglerne er som de er, ja så hjælper det ikke at man får underkendt en motor, sætter den i fryseren og så kører med dn alligevel.

Regler er regler og det er meget sjovt at netop dem der kører DES, hvor i er endnu mere krakilske med regler er dem der hulker mest.

Jeg har netop købt en omdrejningstester i kina for kr. 45,00 og den viste 100 omdrejninger mindre end en DS testbænk til 4000 kr.. Så jo alle kan teste deres motorer ganske billigt og overholde reglerne.

Omkring zappede motorer er der intet i reglerne der forbyder det, da man ikke åbner motoren, men reglerne forbyder motoren løber mere end xxx omdrejninger.

Så ganske simpelt. Regler gælder for alle.
In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #12 Dato: April 01, 2017, 11:47:30 am »
Jeg forstår ikke helt denne øvle-bøvle med motorer, frysere og zappere og andre finurlige tiltag.

Man har en klart defineret motor som man ønsker at køre med i en given klasse. Denne motor, går jeg ud fra, er kommerciel tilgængelig i de mængder, der nu skal bruges. Hvilket vil sige at alle kan købe 1, 2, en hel masse og derved finde den der, potentielt, kan køre hurtigst - har flest omdrejninger. Sådan er det, lev med det - der vil altid i de her billige kinamotorer være en tolerance - de er massefremstillede. Man kan ikke åbne dem og skifte magneterne eller ankeret til noget vildere - så det man selv kan gøre er rimeligt begrænset og ikke noget der hverken vinder eller taber et løb. 1000-2000 omdrejninger mere eller mindre gør ikke forskellen.

Det, der gør forskellen er opsætningen af bilen og så lige tossen med controlleren.

Parc fermé problemet løses let ved at lukke TK for indlevering af biler 1/2 - 1 time før kval start - er der nogen, der ikke kan nå det, tough shit.




Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #13 Dato: April 01, 2017, 12:33:34 pm »
Jeg har ikke set nogen af dem der laver regelændringerne være til stede under løb og hermed mener jeg dem som har indflydelse.

Bare rolig Jan, både Rene og jeg er i bestyrelsen og deltager i serien og vi har begge indflydelse  8)

Man har en klart defineret motor som man ønsker at køre med i en given klasse. Denne motor, går jeg ud fra, er kommerciel tilgængelig i de mængder, der nu skal bruges. Hvilket vil sige at alle kan købe 1, 2, en hel masse og derved finde den der, potentielt, kan køre hurtigst - har flest omdrejninger. Sådan er det, lev med det - der vil altid i de her billige kinamotorer være en tolerance - de er massefremstillede. Man kan ikke åbne dem og skifte magneterne eller ankeret til noget vildere - så det man selv kan gøre er rimeligt begrænset og ikke noget der hverken vinder eller taber et løb.

Parc fermé problemet løses let ved at lukke TK for indlevering af biler 1/2 - 1 time før kval start - er der nogen, der ikke kan nå det, tough shit.

Du har helt ret! Hvis bare der så var en rimelig tolerance på de motorer, der levers, men alle kan desværre ikke gå ud og købe nogen af de "gode" motorer, som den første serie...

"Der anvendes følgende motor 
Scaleauto SC-26 Endurance. 
Max rpm. ved 12,5v er 26390 pm.  "

det er en 22000 rpm motor ved 12V -> ca. 23000 rpm ved 12,5V altså ligger grænsen 15% over hvad er specs. på motoren! Hvis leverandøren bare havde kunne holde en rimelig tolerance +/- 5% f.eks ville der ikke være noget problem.

Der er også folk der falder fra pga. de ikke har noget der kan følge med og ikke bare kan købe en ny motor, som kan følge med. Jeg er da også træt af at den ENE super motor jeg har er dømt ude, da den løber ca. 7500 rpm og den næste jeg satte i bilen kun gik sølle 5800 rpm og jeg mistede ca 2 m på langsiden på Fyn pr. omgang  :o

Bare lige til alles info: Reglen er ikke ny, men efter løbet på fyn er jeg af den opfattelse at det var på tide at der blev strammet op.

Har da overvejet om det er værd at stille op, da man stort set har kunne lave alt ved bilerne efter tk, faktisk så meget at det er latterligt at buge tid på tk.

Ved at nogle bliver tøse fornærmet nu, men at stille sin bil i fryseren for at få motoren til at gå langsomere er sgu ikke fair overfor dem der overholder reglerne, ligesom det ikke er iorden at man skifter braids efter bilen er stillet i parc ferme.

Så dem der hulker, må være dem der finder der urimeligt at alle kører efter samme regler.

Præcist! Det er fint med en "hyggelig" stemning og sådant lidt "ad hoc" tilgang til tingene langt hen ad vejen, men på et tidspunkt kan det også kamme over...   

mvh
Leif

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU - præsisering vedr. Teknisk Kontrol
« Svar #14 Dato: April 02, 2017, 21:52:47 pm »
Hejsa
Efter at have været i Nørresundby i dag og køre noget af det bedste race jeg længe har deltaget i, vil jeg lige oplyse alle om følgende.
Jeg beklager at have udtalt mig så voldsomt negativt omkring de tiltag der her i tråden har været omtalt.
Der er tiltag fra Dmru som går i en god retning for serien.
Undskyld til Thorkild og andre for min brug af :alternativ fakta:  ;)
Hold kæft en ballade jeg fik, Thorkild kan godt blive vred  :'(
Det kan godt være jeg holder min kæft et stykke tid  ::)