Forfatter Emne:  Reglement ændringer Gt mos.  (Læst 5248 gange)

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Reglement ændringer Gt mos.
« Dato: Januar 28, 2020, 07:26:21 am »
Der er lavet yderligere ændringer i alle tre 2020 reglementer, som omtalt tidligere, ændringer er markeret med rødt.
Venligst læs igennem, så evt spørgsmål kan afklares.

På vegne af Gt Mos
Bo Ø. Lundgreen
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #1 Dato: Januar 28, 2020, 18:48:14 pm »
Jeg forstår ikke i bruger vendingen: “før, under og efter løb” det er vel kun under løbet reglerne gælder ellers skal der specificeres hvor længe før og hvor lang tid efter løbet er slut reglen gælder.

Som det står nu tolker jeg at hvis man taber hjulet på sidste omgang bliver man disket fordi det ikke kan nås at blive monteret igen inden løbet er slut og man må vel ikke skrue på bilen efter løbs stop og inden evt. tk.

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #2 Dato: Januar 28, 2020, 20:38:59 pm »
Jeg forstår ikke i bruger vendingen: “før, under og efter løb” det er vel kun under løbet reglerne gælder ellers skal der specificeres hvor længe før og hvor lang tid efter løbet er slut reglen gælder.

Som det står nu tolker jeg at hvis man taber hjulet på sidste omgang bliver man disket fordi det ikke kan nås at blive monteret igen inden løbet er slut og man må vel ikke skrue på bilen efter løbs stop og inden evt. tk.

Du har ret Keld, selvom de fleste nok ved hvad der menes?
Anyway, jeg skriver ind at ved tvivlsspørgsmål har styregruppen altid det afgørende ord.

Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #3 Dato: Januar 29, 2020, 16:19:45 pm »
Jeg er tilhænger af tilføjelserne, men som jeg skrev til dig Bo, har vi også problemet med biler hvis forhjul slet ikke rør banen under hele løbet.

De kører reelt uden 2 fordæk, men hvornår og hvordan fanger styregruppen den.

Det er især på Odsherred og Kallsoy park at problemet er størst.
In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #4 Dato: Januar 29, 2020, 19:12:58 pm »
Jeg er tilhænger af tilføjelserne, men som jeg skrev til dig Bo, har vi også problemet med biler hvis forhjul slet ikke rør banen under hele løbet.

De kører reelt uden 2 fordæk, men hvornår og hvordan fanger styregruppen den.

Det er især på Odsherred og Kallsoy park at problemet er størst.

Hvis hjulene drejer, nå bilen kører, må de rører meget af tiden.
Vi skal passe på ikk at lave alle mulige regler, og forhjul der rører, for ikke at røre, for så at røre igen, er altså ingen fordel.
Så definitionen må være: kører hjulene rundt, nå bilen kører, er det ok.
Vi har jo heller ingen regler om hvor meget tryk der skal være på for og baghjul.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #5 Dato: Januar 29, 2020, 20:25:45 pm »
Nu vil jeg så godt sige at en bil med 3 hjul heller ikke er let at køre 😉

Som sagt er jeg tilhænger af reglen, men 4 hjul der rør banen er 4 hjul der rør banen og ikke kun 4 hjul der rør engang imellem.

Odsherred og Kallsoy park kunne man teste med en carrera skinne og plan plade fra start. Rør hjulene ikke er den ulovlig.
Bare min tanke.
In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #6 Dato: Februar 07, 2020, 19:46:56 pm »
Jeg er enig med dig Klaus, på baner med tape "braid", eller plastskinner vil biler blive sat på en plan set up plade, med tryk på braids. Rører hjul ikk pladen, er det no go.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline kimp

  • Scaleracer
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
  • Navn: Kim Petersen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #7 Dato: Februar 08, 2020, 02:55:18 am »
Skal vi have regler for at have regler?
Og fluekneppe lige gyldigheden.

Hjul for det ligner en bil.
Røre hjulene ikke under kørsel, er det vel en ulempe for køren.

Skal vi også have bremse test?
Tryg på de forskellige hjul?

« Senest Redigeret: Februar 08, 2020, 02:59:09 am af kimp »

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #8 Dato: Februar 08, 2020, 09:58:22 am »
Det er jo i bund og grund et spørgsmål om at sætte sin bil op til den bane, der nu skal køres på. Guiden og dens position er ikke uvæsentlig, skal den hæves 1/10mm, ejer sænkes 3/10mm for at køre bedst på den givne bane - der er en grund til at tyskerne ofte åbner banerne aftenen før et lø og har 3-5 timers træning inden løbet starter. Der er måske ofte flere deltagere end i Danmark, men der trænes og sættes op og dem i toppen (som herhjemme) bruger megen tid på det.

Jeg husker en episode fra de gode gamle Nascar dage i Hillerød på deres Nincobane - en ny deltager kortsluttede banen med chassiset. Jamen, jeg har sat bilens mindstefrihøjde efter reglerne, 1,5mm - det var så bare for lavt til den Nincobane :) Jeg tror de fleste andre kørte med 2-2,5mm :)

Men hvorom er, så er det generelt vedtaget at forhjulene skal have en vis dimension, og skal røre banen hele tiden. Det er derfor man har vedtaget at de må coates, for at mindske friktionen, derfor man fandt på at vinkle dem 3 grader og sikker mange flere tiltag. Det er også derfor forhjulene er affjedrede.

Odsherred er en Carrerabane, plastic, ikke helt så bulet som Ninco, men mere bulet end træ :) Jeg har kørt mange omgange og vundet mange løb på Carrera - og det kan lade sig gøre at køre med forhjulene på banen - hele vejen rundt.

Jeg må hellere lige læse tilføjelserne :)
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #9 Dato: Februar 08, 2020, 10:02:43 am »
Jeg vil da lige kommentere lidt på regelændringerne:

Hvad og hvordan bilen ser ud inden løbet rager ikke løbsledelsen :) Det er først i det øjeblik den stilles til TK at løbsledelsen kan og skal interessere sig for den :) Løbet starter ved TK, ikke når flaget sænkes.

Men jeg forstår hvad du mener, Bo.
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #10 Dato: Februar 08, 2020, 20:32:44 pm »
Nå så.må jeg hellere lige komme med min mening om dette regelrytteri 🙄
For det første skal vi ikke glemme at snakken starter fordi Klaus mener det er helt ok at køre, ikke bare uden et, men uden begge forhjul plus akslen i en klasse i det vi kalder scalerace...
At jeg som.løbsleder ikke trådte mere i karakter og med det  samme sendte han i Pit er jeg da ærgerlig over nu, især da trods han fik lov at montere hjulene under den trackcall vi tog for at diskutere problemet, og han så alligevel ikke havde sikret hjulene mere end de faldt af igen, og så var argumentet at da han ikke kunne nå at køre 10 omgange så kunne han bare forsætte med en ulovlig bil 🙄 i mine øjne var bilen ulovlig og selvfølgelig skulle han forsøge at reperare den, også selvom han ikke kunne nå at blive færdig inden løbet sluttede, så havde han både vist en VILJE til at ville overholde reglerne og samtidigt havde de kørere der lå bag han fået de placeringer som de fortjente.
Reglen om 10 omgange er en gammel sag fra alt det andet vi har kørt som f.eks DES osv. Den er skabt så man kan nå at få.en makker til at finde værktøj og lign frem inden man løber ud fikser problemet, nu har vi måtte ændre reglen til kun 2 omgange og det betyder at man nu kommer til at straffe andre fordi en enkelt ikke udviser det rette sportsmandsship.
Vi har ALLE prøvet at få en defekt, og i disse lynhurtige sprintløb ved at bare ET tabt forhjul koster mange placeringer, så de fleste trækker bare stikket når sådan noget sker da man ved det er et bund relsultat man har forude.

Nu skal vi så diskutere hvor meget forhjulene trykker på banen ??? For det er åbenbart vigtigere end at ha monteret forhjul ?
For det første er det absolut IKKE en fordel at bilen ikke støtter på forhjulene, for det andet er det typisk dem som ikke sidder og ændre en masse på modellen men blot møder op og deltagere og hygger sig med det, det er bestemt ikke dem der kommer for de gode placeringer, og HVORDAN vil man så afgøre om forhjulet rører.banen ? Hvis man bare visuelt skal se om de rører på en carreraskinne, så kan I være helt sikre at der vil være steder på banen hvor bilen stopper og hjulene drejer rundt bagefter, skal dette tjekkes så skal man måle hvor meget de trykker med eller lign.. for vi må også være enige om at der aldrig har været bil er der har kørt rundt uden forhjulene drejede med, dvs de rørte på det meste af banen, blot ikke hvis de holder på en skæv skinne, bro eller lign.

Til Keld der ikke forstår hvad før, under og efter løbet betyder, så er det fuldstændigt som da du deltog i de mere seriøse klasser som DES og lign. Der var den samme regel, og enhver forstår nok at "FØR" løbet er fra man aflevere bilen til TK, "under løbet" behøver vel ikke at forklares, og " efter løbet" er indtil bilen er vejet og godkendt af løbsledelsen.

Som sidegevinst kan jeg fortælle at jeg finder det ufatteligt at man først med skinger stemme KRÆVER at få godkendt en bil med ulovlig motor, dernæst sviner løbsledelsen til, ikke face  to face , men bag ryggen, og så bagefter peger fingre af folk der tydeligt vis ikke går så meget op i deltagelsen at de sætter bilen op til hver bane..
Med meget træt hilsen
Kenny
Mvh Kenny

Offline The Alien

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 573
    • Vis profil
  • Navn: Klaus W. Mølvig
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #11 Dato: Februar 08, 2020, 23:53:08 pm »
Sikke dog en gang mundlort fra en som ikke engang kan holde sig til fakta i sin tilsvining af andre.
Gider ikke engang bruge tid på hvor du tager fejl og mistolker, men dælme godt jeg ikke skal bruge mere tid på race sammen med dig.

Glem alle jeres regler, det var mit sidste GT mos løb.

In space no one can hear your scream.
We are aliens the uninvited passenger.

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #12 Dato: Februar 09, 2020, 00:57:12 am »
klaus klaus Klaus.

Tak en dyb indånding og læs reglerne, det havde du også fået en bedre sæsongen start af, ja der var kludre med at tolke reglerne, og du fik din placering.

Kom nu frisk igen, du køre jo hurtigt, så lad ikke en dum oplevelse ødelægge det for dig.

Jeg håber at se dig d.16 februar på Humleringen.

Racer hilsen
Dr. B.
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline Boskaerm

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #13 Dato: Februar 09, 2020, 07:39:03 am »
Er det ikke det ene, så er det noget andet.

Alle ved sgu at en bil har fire hjul!

Og nå der kommer nye regler er det deltagerens opgave at have styr på det, ikke løbsledelsens pligt at informere individuelt til alle deltagere.

Jeg gider ikke være klovn i det cirkus mere!

Glæder mig til løbet på Humleringen, som bliver det sidste hvor jeg har noget med løbsledelsen at gøre.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Per Gimle

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2093
    • Vis profil
  • Navn: Per Steen Nielsen
Sv: Reglement ændringer Gt mos.
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2020, 08:12:25 am »
Først vil jeg sige, jeg har ikke deltaget i serien men, hvor kan jeg godt forstå dig Bo, du har ydet et stort stykke arbejde for serien, så trist det ender sådan.

Mvh. Per.
VSC, NMK, Modelbygger.