1
Reportager / DES 1. afd. 2018 RMRK
« Dato: Marts 11, 2018, 13:20:28 pm »
Så kom vi godt igennem første afdeling af årets DES, som blev kørt hos Randers Minirace Klub. Først og fremmest vil jeg sige tak til RMRK for et godt arrangement. Rigtig lækkert lokale I har og super fed bane, en top 3 bane i Danmark i min bog! Alting forløb som det skulle, lige pånær en computer der meget gerne ville genstarte pga. Windows Update. Da MiHu var blevet forhindret i at dukke op, kørte vi, for første gang i min tid i DES, uden en decideret løbsleder. Alting gik dog fint, folk fik repareret hvad der gik i stykker uden der skulle deles straffe ud, og TK blev gennemført af tre mand fra tre forskellige hold.
Træning
Tror de fleste af os "Københavnere" havde lidt svært ved at finde rytmen i banen til at starte med, og der gik længe før vi kom under 7. Det gav lidt rynker i panden da et par af de lokale hold var nede i 6,8. Dog ikke med noget der lignede løbsbiler. Efterhånden som træningen skred frem og folk begyndte at finde flowet kom alle hold vidst ned i 6,9 (med undtagelse af Dark Horse der ankom til aller sidst). Der blev delt opsætninger i pitten, og da de fleste hold i år kører MyPrototype 4, blev tiderne også ganske ens fra alle hold.
Kvalifikation
Kvalifikations sporet blev rød som er det midterste. Igen i år valgte nogle hold at tape handout dækkene, og nogle hold gav dem en gang dækrens. Både Racefun og West Coast gav begge dele, og resultatet blev da også Racefun 1 og West Coast 2, med bare 0,014 sekunds forskel.
Teknisk kontrol
Efter kvalifikationen blev West Coast afsløret i at have et 47 tands kronhjul på, og en karosse der må have været en smule for lav foran. I hvert fald startede de løbet med en stop & go, hvor Claus skiftede tandhjul og Henrik dremlede karossen.
Løbet
Da vi kun var 7 hold til en 5 spors bane, var det på forhånd vedtaget at vi skulle køre Round Robin med dobbelt bytte ved sporskifte. Racefun og A-Team (forhenværende Stallions) valgte som 1 og 2 i kvallen at starte ude. West Coast startede med at afsone deres stop & go og udbedre fejlene, og SlotWorld havde problemer med farten og en bil der lød med skidt. Det viste sig gennem flere ture i pitten at tandhjulet var placeret forkert, så det kørte mod motorholder pladen, og var blevet presset ind således at det kørte ovenpå chassiet (motorpladen kunne derfor ikke flekse). Dette kostede ca. 30 omgange for SlotWorld og 40 for West Coast. Løbet om sejren var derfor reelt kørt for begge hold hvis ikke alle i front fik defekter. A-Team havde desuden et par defekter, bl.a. et lyskit der ikke virkede, som kostede 20-25 omgange. I front kørte Racefun og Slotgear stærkt (med undtagelse af gult spor) og kun 2 omgange skilte dem efter første gennemkørsel.
Da lyset blev slukket var det som om der faldt ro over tingene. Jeg husker i hvert fald ikke et mere roligt natstint i DES, og mener ikke der var nogle der var ude med defekter. Da det efterhånden blev mørkere kneb det lidt for påsætterne at se mærkerne på bilerne, men med hjælp fra kørerne gik det fint. Det var stadig helt lige i toppen med afstanden mellem Racefun og Slotgear på 6 omgange. Kampen om tredjepladsen var også rigtig tæt med tre hold indenfor 14 omgange.
Da lyset igen blev tændt var det som om grebet blev markant bedre. Flere hold kørte banerekorder fra start, og jeg tror de fleste af os blev overraskede over den pludselig pace der var i banen. A-Team skilte sig dog ud fra mængden og kørte klart stærkere end alle andre, med banerekorter i 4 ud af 5 spor til følge. Det var dog som om det gik lidt for meget op i banerekorder med lidt for mange affald til følge. West Coast fik skovlen under Illuminati, og da Slotgear knækkede en ledning til lyskittet var løbet om sejren kørt. Racefun kunne derfra trille den hjem, men havde Slotgear ikke knækket ledningen var det med garanti blevet tæt. Racefuns bil led under grebet der var kommet i banen, og kunne ikke presse bilen på samme måde. Vi valgte derfor at køre med blød hat, og der kørte bilen trods alt stadig i et godt tempo. SlotWorld måtte ud med en motor der havde rykket sig, og for Dark Horse gik det op i leg og kaffedrikkeri under kørslen til sidst. Dog stor respekt for at holde den gående, da de jo havde været ude til sent på natten for at danse moderne med de lokale tøser
Til næste afdeling håber vi selvfølgelig at se lidt flere hold! Man skal i hvert fald ikke være bange for at der ikke bliver delt opsætninger og gode råd. Tror næsten alle hold i pitten snakkede opsætning på tværs af hinanden, der blev kigget på hinandens chassier og kommenteret på hvor de andre kørte for langsomt. I hvert fald en rigtig god oplevelse for Racefun holdet (sejren hjælper self), men der er sgu langt hjem fra Randers med slud, sne, sjap og hasarderede modkørere Vi ses næste gang, hvor det så end bliver i landet!
Træning
Tror de fleste af os "Københavnere" havde lidt svært ved at finde rytmen i banen til at starte med, og der gik længe før vi kom under 7. Det gav lidt rynker i panden da et par af de lokale hold var nede i 6,8. Dog ikke med noget der lignede løbsbiler. Efterhånden som træningen skred frem og folk begyndte at finde flowet kom alle hold vidst ned i 6,9 (med undtagelse af Dark Horse der ankom til aller sidst). Der blev delt opsætninger i pitten, og da de fleste hold i år kører MyPrototype 4, blev tiderne også ganske ens fra alle hold.
Kvalifikation
Kvalifikations sporet blev rød som er det midterste. Igen i år valgte nogle hold at tape handout dækkene, og nogle hold gav dem en gang dækrens. Både Racefun og West Coast gav begge dele, og resultatet blev da også Racefun 1 og West Coast 2, med bare 0,014 sekunds forskel.
Teknisk kontrol
Efter kvalifikationen blev West Coast afsløret i at have et 47 tands kronhjul på, og en karosse der må have været en smule for lav foran. I hvert fald startede de løbet med en stop & go, hvor Claus skiftede tandhjul og Henrik dremlede karossen.
Løbet
Da vi kun var 7 hold til en 5 spors bane, var det på forhånd vedtaget at vi skulle køre Round Robin med dobbelt bytte ved sporskifte. Racefun og A-Team (forhenværende Stallions) valgte som 1 og 2 i kvallen at starte ude. West Coast startede med at afsone deres stop & go og udbedre fejlene, og SlotWorld havde problemer med farten og en bil der lød med skidt. Det viste sig gennem flere ture i pitten at tandhjulet var placeret forkert, så det kørte mod motorholder pladen, og var blevet presset ind således at det kørte ovenpå chassiet (motorpladen kunne derfor ikke flekse). Dette kostede ca. 30 omgange for SlotWorld og 40 for West Coast. Løbet om sejren var derfor reelt kørt for begge hold hvis ikke alle i front fik defekter. A-Team havde desuden et par defekter, bl.a. et lyskit der ikke virkede, som kostede 20-25 omgange. I front kørte Racefun og Slotgear stærkt (med undtagelse af gult spor) og kun 2 omgange skilte dem efter første gennemkørsel.
Da lyset blev slukket var det som om der faldt ro over tingene. Jeg husker i hvert fald ikke et mere roligt natstint i DES, og mener ikke der var nogle der var ude med defekter. Da det efterhånden blev mørkere kneb det lidt for påsætterne at se mærkerne på bilerne, men med hjælp fra kørerne gik det fint. Det var stadig helt lige i toppen med afstanden mellem Racefun og Slotgear på 6 omgange. Kampen om tredjepladsen var også rigtig tæt med tre hold indenfor 14 omgange.
Da lyset igen blev tændt var det som om grebet blev markant bedre. Flere hold kørte banerekorder fra start, og jeg tror de fleste af os blev overraskede over den pludselig pace der var i banen. A-Team skilte sig dog ud fra mængden og kørte klart stærkere end alle andre, med banerekorter i 4 ud af 5 spor til følge. Det var dog som om det gik lidt for meget op i banerekorder med lidt for mange affald til følge. West Coast fik skovlen under Illuminati, og da Slotgear knækkede en ledning til lyskittet var løbet om sejren kørt. Racefun kunne derfra trille den hjem, men havde Slotgear ikke knækket ledningen var det med garanti blevet tæt. Racefuns bil led under grebet der var kommet i banen, og kunne ikke presse bilen på samme måde. Vi valgte derfor at køre med blød hat, og der kørte bilen trods alt stadig i et godt tempo. SlotWorld måtte ud med en motor der havde rykket sig, og for Dark Horse gik det op i leg og kaffedrikkeri under kørslen til sidst. Dog stor respekt for at holde den gående, da de jo havde været ude til sent på natten for at danse moderne med de lokale tøser
Til næste afdeling håber vi selvfølgelig at se lidt flere hold! Man skal i hvert fald ikke være bange for at der ikke bliver delt opsætninger og gode råd. Tror næsten alle hold i pitten snakkede opsætning på tværs af hinanden, der blev kigget på hinandens chassier og kommenteret på hvor de andre kørte for langsomt. I hvert fald en rigtig god oplevelse for Racefun holdet (sejren hjælper self), men der er sgu langt hjem fra Randers med slud, sne, sjap og hasarderede modkørere Vi ses næste gang, hvor det så end bliver i landet!