Så har jeg kørt den første test
Bilen er en LMP 24. Minicomputer, batteri og sensorer vejer ca. 25 g. Følgende er monteret i bilen:
- Computer (Arduino 80 MHz, 4 Mb RAM og WiFi)
- Batteri (500 mAh LiPol, 3.7 V)
- Power booster (fra 3.7 V til 5 V)
- Accelerometer (+/- 2G, gyroskop og termometer)
- Volt og amperemeter (kun Volt i brug)
- Spændingsregulator (5-25 V begrænset til 5 V)
Testen er kørt ved 12 V på RingBering med 50 omgange i hvert spor. Testen varede 20 minutter.
Følgende sensorer var i brug (i alt 8 input):
- Accelerometer (x, y, z)
- Gyroskop (x, y, z)
- Termometer
- Voltmeter
Computeren overførte data 2 gange/sekund. Hver sensor er aflæst ca. 220 gange pr. dataoverførsel og max/min/middel er beregnet forud for overførsel.
Der kom følgende ud af testen:
- Temperaturen steg fra 23° til 35° inde i bilen
- Maksimal måling af volt blev 16 V til trods for banespænding på 12 V
- Accelerometeret har ved næsten alle målinger haft max og min på hhv. 2 G og -2 G
- Gyroskopet har mange yderpunktsmålinger, men viser dog at bilen drejer om z-aksen
Foreløbig konklusion:
- Accelerometeret skal have en højere opløsning end 2 G. Der findes en udgave til 16 G.
- Gyroskopet skal kalibreres for at kunne bruges ordentligt.
- Temperatursensoren måtte gerne være løs og kunne monteres direkte på motoren.
- Volt skal efterprøves ved at måle peak max med et voltmeter på banen under kørsel.
- Bilen er ca. 10% langsommere med måleudstyr (ca. 3,65 sek./omg. i stedet for 3,35).