RingBering – Eau Rouge
Nu er banen køreklar. Der afholdes åbningsløb søndag den 30. maj i forbindelse med første løbsdag i Mini Saloon sæson 2021. Vi følger standard tidsplan for en Mini Saloon dag og åbner banen kl. 08:00. Morgenmaden skal I have spist hjemmefra, men der bliver mulighed for frokost fra Weberen. Jeg er gift med en forsker indenfor medicinalverdenen, så der bliver set med stor velvilje på negative Corona test, som er under 72 timer gamle…
Banen er 23 m. lang.
Sporafstand 105 mm.
Største højdeforskel er 80 cm.
Ændring i højde på en omgang er ca. 200 cm.
Historien om banens tilblivelse kommer her. RingBering var blevet 10 år gammel – tænk som tiden flyver. Det var tid til at prøve noget nyt og spændende. Jeg vidste på forhånd, at jeg ville udfordre mig selv og mine byggeevner – det lykkedes også flere gange undervejs i projektet…!
Der var flere idéer i spil til den nye bane, som på hver sin måde har formet det endelige resultat:
1) En langside på tværs af rummet, der starter og slutter højt
2) En chikane på midten af langsiden magen til Eau Rouge fra Spa Francorchamps banen i Belgien (derfor det nye banenavn)
3) Turen rundt på banen skal være en rejse til spændende steder (Spa, Monaco og Champagne i Frankrig)
4) Banen skal repræsentere nytænkning indenfor banebygning
5) Kørbar pitlane
6) Så lidt synlige ben/bæringer, som muligt
7) Flot sceneri og landskab
Inspirationen til højdeforskellene på banen er kommet fra banen Targa Florio (bygget af Keld Høfler), som har over 100 cm. højdeforskel fra nederste til øverste punkt på banen. Det nye ved RingBeirng – Eau Rouge er, at bilerne skal op og ned flere gange på en omgang.
Stellet til den lave del af banen er bygget af rester fra min gamle Scalextric bane. Enkelte vil måske mindes den grønne farve… Jeg var ikke sikker på, at bilerne kunne køre på en bane bygget efter mine vilde idéer. Min gamle Rewell bane var fremme i forbindelse med at teste nogle af de forskellige sving, hældninger og chikaner.

Testene viste at bilerne sagtens kunne køre på mit layout – skønt. Nu begyndte fræsearbejdet og udfordringerne med at bygge den første sektion af banen, som skulle være hårnålen på Monaco.

Pladen knækkede:

Vigtig lærdom:
1) Underfræsninger må ikke gå til kanten i et sving
2) Sørg for at bore centrum af svinget ud for at fordele belastningen
3) Det er meget nemmere at underfræse med rundsav frem for overfræser
Den nye sektion blev skabt med hjælp og kommentarer fra Scalerace (og blev MEGET bedre):

Den nedre del af banen begynder at tage form

For at lette kørslen i det lave sving under langsiden, valgte jeg at bygge en lille stejlkurve. Desværre fik pladen en lille flække, så det nederste spor får ikke så stor glæde af kurven, som de øverste.

Den lave del af banen er fræset færdig. Til venstre i billedet er en lille chikane, som er en miniudgave af ”Bus stop” chikanen på Spa, hvorfra der skal males indkørsel til pitten.

Fræsning af Eau Rouge – banens mentale højdepunkt. Jeg har været igennem mange tegninger og forsøg, før jeg landede på det endelige design. Chikanen er 100 cm. lang og sporet flytter sig 9 cm til siden med en svingradius på ca. 75 cm. Alle 4 spor er fræset med samme skabelon. Det betyder i praksis, at der visse steder igennem chikanen ikke er konstant afstand mellem sporene. Det drejer sig kun om få mm. og har ingen indflydelse på kørslen.

Nederste del banen får lagt braid mens der er god plads til det.

Bæringerne sidder klar i væggen, så banen svæver mest muligt og ikke er skæmmet af et stel, som rører gulvet.

Banen er samlet og har fået braid i blåt spor. De indledende testkørsler er i gang for at se, om noget skal rettes før de øvrige spor gøres færdige. Bemærk malerspanden som understøtning af langsiden… Testkørsel uden bander rummer altid farer og jeg har kørt et par biler på gulvet undervejs.

Der var ingen rettelser og resten af banen er braidet færdig og der kan køres i alle 4 spor. Der også monteret bander i plexiglas, så de er mindst muligt synlige.

Nu udstår de sidste finpudsninger og derefter skal der bygges og males baggrund og sceneri.
Rejsen gennem de tre baner/steder er ind til videre repræsenteret ved tre forskellige farver underlag på banen. Det sorte er Spa banen, dernæst kommer mørk grå i Monaco, som går over i lys grå for at vise landevejen i Champagne. På sigt skal der males curbs i de korrekte farver. Dernæst skal der i løbet af nogle år tilføjes bygninger, personer og landskaber.
Jeg vil gerne sende en tak til alle, som på den ene eller anden måde har bidraget i forbindelse med tilblivelsen af RingBering – Eau Rouge:
- Alle her på forummet, især det vellykkede sving ved skorstenen er Jeres fortjeneste!
- Dr. B. for at udlåne fantastisk kvalitetsværktøj til arbejdet og for at overbevise mig om at bygge 4 spor i stedet for 3
- Min far og Dollas for at hjælpe med noget af det praktiske byggeri
- Keld for altid at have de rigtige stumper på lager til os miniracenørder
- Mine kone og børn for at undvære mig til fordel for kælderen i nogle måneder
MVH
Henrik Bering